Sunday, January 25, 2009

MAJLIS UKHWAH & RIADAH SAHABAT

Sesungguhnya ukhwah&riadah adalah di tuntut dalam Islam. Dengan ukhwah, kita dapat berkenal2 antara satu sama lain, antara bangsa dengan bangsa. Dengan perkenalan akan membuatkan kita bersatu dalam menghadapi apa2 cabaran yang mendatang. Dengan riadah pula, ia akan membuatkan diri kita sihat walafiat. Riadah juga sangat diperlukan oleh tubuh badan kita.

Atas keperluan itu, saya sempat menghadiri Majlis Ukhwah & Riadah SAHABAT yang dianjurkan oleh Persatuan NISA’ Sabah. Program seawal jam 7.00 pagi sehingga 5.00 petang. Berbagai aktiviti yang telak dibuat. Antaranya catur, kerum, dart, pancing botol, bawa bola dalam sudu dan macam2 lagi. Juga dijalankan klinik silat buat wanita2 mempertahankan diri sekiranya berlaku perkara2 yang tidak diingini. Program sedemikian sangat baik dilaksanakan dalam mendepani cabaran2 yang mendatang. Dengan kesatuan yang terjalin, insyaallah banyak perkara yang boleh dibuat untuk membangunkan masyarakat Islam dari terus tidur dibuai mimpi. Apa yang menarik pada saya, program ini boleh dijadikan sebagai alternatif dakwah kepada masyarakat Islam lain dan juga yang bukan Islam.

Saya tertarik pada permainan Kerum, yang menariknya dalam permainan tu, ada wanita2 yang memakai tudung labuh, ada juga yang tudung biasa, yang lebih menarik ada yang tidak pakai tudung langsung, rambut terurai diikat kebelakang. Kalai sekali pandang nampak benda tu seolah2 negetif. Tapi sebenarnya perkara2 beginilah yang baik untuk kerja2 dakwah. Orang yang tidak bertudung @ bukan Islam boleh mendekati kita adalah satu kejayaan dakwah yang paling besar. Kalau kita berprogram dikalangan kita, tidak lah besar mana manfaatnya berbanding dengan kita dapat membawa orang yang tidak faham agama menghampiri kelompok yang memahami agama, mudah2an dia akan terasa dihargai dan terasa keinginan untuk berubah.

Tahniah kepada NISA’ Sabah kerana dapat menjayakan program sebesar itu. Walaupun yang tungkus lumus adalah beliawanis2, namun tahniah sekali lagi kerana dapat membuatkan majlis tersebut berjalan dengan lancarnya. Tanpa tenaga beliawanis2 majlis tersebut tidak akan sehebat itu. Tidak lupa juga tahniah kepada SAHABAT kerana boleh membuat satu kesatuan yang baik dikalangan pelajar2nya untuk sama2 menjayakan majlis tersebut. Walaupun SAHABAT baru setahun jagung usianya, namun peranannya cukup besar dalam memimpin aqidah saudara kita. Bagi kedua2 pertubuhan, segala kekurangan itu biasalah, itu telah menjadi adat dalam sesuatu program. Tahniah sekali lagi.

Majlis penutupan telah diadakan di Masjid Negeri Sabah yang dirasmikan oleh Ustazah Fatimah Binti Mat Sulaiman, Penolong Pengarah Dakwah JAKIM cawangan sabah bagi mewakili pengarah JAKIM cawangan Sabah Ustaz Abd Aziz Che’ Ya’akub yang berada di Putrajaya. Jangan pandang sebelah mata ustazah Fatimah, diam2 ubi, tapi berisi. Sekali berucap terangkat ja tidak atap Masjid Negeri. Menangis kucing ditepinya mendengar dia keluarkan ayat2 berapi, dasyat sungguh la che’ wan kembang ni. Jangan Marah Haaaa....

P/s: Lain kali ada program bawala SAHABAT lagi.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template