Saturday, January 31, 2009

MEMANDU : SEDAR DIRI @ TAK SEDAR DIRI

Hampir seminggu saya berehat,tidak ada publish artikel baru. Nak kata busy tidak juga, tp mungkin memang tidak berkesempatan. Ni ada masa terluang dapatlah saya buat artikel ni. Artikel ni timbul rentetan selalu berdepan dengan masalah gini, tak tahu macamana cara nak bagi faham masyarakat kita.macam2 cara dana kempen telah di buat, tapi tiada perubahan. Pernah saya dengar seorang cikgu kata " rakyat kita, kalau pasal kempen tak payah la, bukan dorang nak respond pun. Tapi apa pun, yang penting pihak berwajib telah buat apa yang patut mereka buat. Sekarang tanggungjawab kita la untuk laksanakan.

“Ikut Kiri Jika Tidak Memotong”, ini antara papan tanda yang sering kita lihat di tepi2 jalan. Takkanlah di tengah jalan pulakkan?. Namun ramai di kalangan pemandu kita di Kota Kinabalu khasnya seolah2 tak pernah nampak papan tanda ini. Ka papan tanda ini masih kurang di KK?. Kalau betul kurang siapa yang mau di kasi salah tu aaaa?. Masalahnya masih ramai pemandu2 yang memandu perlahan di lorong kanan, bikin panas betul.

Kalau betul pun papan tanda ni tidak cukup, itu masalah pihak berwajiblah. Tapi masalah kita pula, kita selalu jumpa kereta perlahan di lorong kanan. Kita laju dari belakang, tapi dia tidak berganjak ke kiri. Kita naikkan lampu tinggi sebagai isyarat mohon kekiri, tapi tidak diendahkan. Kita bunyikan horn juga sebagai isyarat mohon ke kiri, juga tidak diendah. Kenapa benda ni boleh berlaku?., Bagi yang berani, sampai satu tahap kita cuba rapatkan kereta kita dengan kereta depan, orang sabah bilang cucuk pantat keretanya supaya ke kiri, pun dia tidak hirau, hairanlah.

Kenapa ada pemandu begini?. Kalau nak kata lesen kopi O, itu zaman tahun 80an, nak kata lesen terbang, itu pula tahun 90an. Mungkin pemandu tu tak nampak papan tanda la, mungkin juga tak pandai baca papan tanda atau tidak faham bahasa melayu. Tapi mustahillah, mustahil tak nampak, mustahil tak pandai baca dan mustahil tak faham bahasa melayu. Dia ada lesen maaaaa, mesti benda2 tu dia tahu. Tapi rasanya, lebih tepat dia TAK SEDAR DIRI kali. Dia tidak sedar ada papan tanda, tidak sedar yang dia tidak patuh pada undang2 lalulintas, tidak sedar dia memandu perlahan di lorong kanan. Lebih dasyat lagi, tidak sedar yang dia sedang memandu. Kalau betul, memang TAK SEDAR DIRI la tu.

Kepada pembaca sekelian, janganlah kita jadi orang yang TAK SEDAR DIRI. Patuhilah undang2 lalulintas dan janganlah menyusahkan orang lain yang mahu cepat. Mungkin dia ada keperluan untuk memandu laju di lorongnya. Kita harus saling faham memahami . Satu lagi, Jangan Degil, Pakai Talipinggang Keselamatan, Walau Duduk Di Belakang, INGAT....

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template