Wednesday, January 21, 2009

ROTI CANAI : BERSIH ATAU KOTOR

Roti canai atau roti jenis leper yang berbentuk bulat, merupakan satu makanan kegemaran di Malaysia. Ia dimakan sebagai makanan pagi, tengahari, petang, dan malam. Sering kali dimakan bersama dengan teh tarik , atau teh ais . Biasanya dihidangkan dengan kuah dal atau parpu atau kari dengan samal ikan bilis

Penggunaan perkataan canai dalam bahasa Melayu dibelakang roti adalah hasil dari tingkahlaku pencanai roti tersebut dalam meleperkan, menganginkan dan menebar doh roti. Ada juga menyatakan perkataan canai dibelakang roti ini asalnya dari jenis dal yang digunakan bersama roti ini, yakni "Channal". Pada versi yang lain, perkataan canai ini datangnya dari nama bandar Chennai, India disebabkan ramai pencanai roti ini kebanyakkan berasal dari sana pada ketika kebanjiran orang India di Malaysia.

Roti canai di India dan Singapura, ia lebih dikenali sebagai roti prata. Rupa roti pratha dengan roti canai adalah sama dan bentuknya masih lagi bulat. Daripada roti canai ini, ia boleh menjadi roti telur, roti bom, martabak, roti kaya, mentega, pisang dan lain2.

Disebalik semua itu, kita tidak sedar sebenarnya di sesetengah tempat kita selalu makan roti canai yang kotor. Islam menggalakkan kita makan makanan yang halal lagi baik. Namun roti canai yang tiap2 hari kita makan iti tidak menepati apa yang dikehendaki oleh Islam. Kita Sedia maklum proses membuatnya roti canai banyak menggunakan tangan, sama seperti kebanyakan makanan lain. Oleh kerana sudah menjadi kebiasaan makanan dibuat dengan tangan, tidak menjadi masalah juga roti di buat dengan tangan walaupun orang yang membuatnya tu nampak hitam dan bermisai. Ishh... 90% ba roti canai yang kita makan di buat oleh orang yang hitam dan bermisai.

Namun banyak penebar2 roti canai ni yang tidak bersih. Lebih2 lagi pengusaha yang tidak menggunakan khidmat penebar tempatan. Kalau penebar tempatan tu mungkin ada juga bersihnya. Pernah sekali saya nampak sendiri di Keningau. Orang yang tebar roti tu juga yang jadi juruwang. Selesai dia tebar roti, sementara pesanan baru masuk dia ambil peluang ke meja mesin tunai. Dia terima bayaran pelanggan dan memulangkan duit baki. Selesai itu dia kembali semula ke meja roti canai dan terus membuat pesanan yang baru. Agaknya bersihkah tangannya tu?. tadi tekan2 butang mesin tunai, pegang duit kertas, duit syiling ntah apa2 lagi yang dia pegang. Tanpa basuh tangan tau2 terus pegang roti. Mungkin sebab itulah masyarakat kita ni tergila2kan roti canai. Ada tu kalau sehari tak kena, tak senang duduk. Rupa2nya kena pugai oleh penebar roti canai.

Dulu pernah saya dengar dari saudara saya, dia kata dia nampak sendiri di Sandakan. Orang yang mengadun roti tu tak larat nak adun tepung satu besen menggunakan tangan. Untuk mengatasi masalah itu, dia lapik adunan itu dengan plastik, kemudian dia pijak dengan apa?, dengan kaki la. Tujuannya supaya adunan jadi sebati. Walaupun di lapik dengan plastik, elokkah makanan di pijak2. Lu pikir la sendiri. Ini belum lagi soal telur dan bawang yang tidak dibasuh. Dia tebar roti dengan tangan, memegang&memecahkan telur yang tak dibasuh juga dengan tangan, memecahkan kuning telur dan meratakan telur di atas tebaran roti, melipatkan dan letakkan atas tempat masak roti. Bukankah tangannya tu bernajis dari telur yang tidak dibasuh. Pernah saya nampak teang2 atas meja roti canai telur yang tunggu masa untuk dipecahkan masih ada najis ayam, tapi najis tu kering la. Tapi kalau kena minyak2 di tangan penebar tu, mau jadi basah juga najis tu, apakah erti semua ini?. Dailog P Ramli. Bukankah kita digalakkan membasuh setiap benda yang kita hendak makan. Ini belum kita ambil kira dari aspek pakaian, tutup kepala, batuk bersin, kuku, peluh, bulu, cincin dan lain2.

Persoalannya, adakah yang buat roti canai ni orang cina?, atau lebih tepat lagi orang bukan Islam?. Orang yang tidak faham apa tuntutan Islam.?. Kita semua maklum 99% penebar roti canai adalah beragama Islam dan sepatutnya memahai apa yang di tuntut oleh Islam?. Kita selalu teriak2, berdemonstrasi mahu orang bukan Islam memahami hak Islam. Org Islam sendiri tidak memahami hak sesama Islam, macamana orang bukan Islam mahu memahami hak orang Islam. Apakah kita akan membiarkan perkara ini terus berlaku?. Sampai bilakah perkara ini akan terus berlaku?. Sanggupkah kita memberikan anak isteri kita makan makanan yang kotor walaupun ianya halal?.

Kepada pengusaha roti canai, sedarlah kita bahawa kita adalah punca setiap makanan kotor yang pelanggan kita makan. Kita akan bertanggungjawab di akhirat kelak dengan apa yang telah kita buat di dunia. Sedarlah dan perbetulkanlah segala kekurangan ketika menyediakan makanan. Sebagai seorang Islam, kita haruslah memahami apa yang dituntut oleh Islam. Ingat juga, semua oran Islam yang makan di premis tuan, adalah orang2 yang beribadah menghadap Alllah S.W.T.

Bagi pembaca sekelian, berhati2lah ketika makan roti canai, perhatikanlah tingkahlaku penebarnya. Klu nampak yang tidak sepatutnya, agak2 ada kemampuan untuk menegur, tegurlah. Sekiranya tiada kemampuan berbuat demikian, balik sajalah dan hebohkan pada kawan2 apa yang kita nampak di premis makanan tu dan kita boikot dia, sekarangkan zaman boikot2. Mudah2an pemilik premis makanan itu akan sedar dan jerak (serik) dengan tindakan itu.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template