Saturday, May 16, 2009

AKADEMI FANTASIA : IBUBAPA, SUAMI MERANA

Ketika artikel ini ditulis, Konsert Akhir Akadsemi Fantasia sedang berlangsung. Dalam masa sejam dua dari sekarang rakyat Malaysia akan dapat mengetahui keputusan siapakah Juara Akademi Fantasia musim ke-7. Setelah beberapa minggu menghempas pulas untuk jadi juara. Malam ini segalanya akan terjawab dan demam AF akan berhenti setakat ini.

Artikel saya malam ini bukanlah hendak menyokong atau menyetujui acara ini. Cuma saya agak kesian dengan peserta2 beserta dengan ahli keluarga mereka. Juara AF akan menangis kegembiraan dengan kemenangan. Ibubapa mereka juga akan turut serta menangis kegembiraan. Tapi ramai kita tidak sedar, kesemua pelajar2 AF tanpa sedar menghantar kedua ibubapa mereka atau suami mereka ke neraka. Dengan tingkahlaku mereka, aurat, dan akhlak yang tidak bersesuaian dengan syariat Islamlah yang menyebabkan ibubapa mereka atau suami mereka akan duduk dalam api neraka. Kesiannyalah ibubapa dan suami mereka tidak pasal2 masuk neraka. Mereka yang tongeng2 di atas pentas, tak pasal2 orang lain turut serta bersama mereka berada dalam neraka.

Saya menyarankan AF tahun ni adalah AF yang terakhir. Untuk tahun2 akan datang tak payah la adakan AF lagi. Memadailah dengan hiburan2 sedemikian rupa. Walaupun Islam tidak melarang kita berhibur, tapi hiburan sedemikian rupa tidak membawa sedikit pun manfaat kepada masyarakat dan bukan hiburan sebegini yang dibenarkan oleh Islam. Malah AF membawakan lebih banyak keburukan serta kerosakan. Saya menyarankan agar pihak berwajib terutamanya Menteri Penerangan mengkaji semua jenis hiburan yang terdapat di negara ini. Zaman hiburan2 melampau telah berlalu, masyarakat sekarang telah matang dan sedar hiburan sederhana dan ajaran Islam sebenar lebih sesuai berbanding ajaran yang dibawakan oleh Barat. Saya mohon para Mufti2 juga memainkan peranan sebaiknya, tidaklah sekadar duduk di kerusi empuk diam seribu bahasa.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template