Monday, May 18, 2009

NGO ISLAM SABAH LAWAN KERAJAAN

Mungkin nampak lain macam tajuk artikel kali ni. Jikakalau ikut fahaman biasa, NGO ISLAM SABAH LAWAN KERAJAAN seolah2 bermaksud ngo Islam Sabah menentang kerajaan, tapi hakikatnya tidaklah sebegitu rupa. NGO Islam Sabah semuanya baik2, semuanya menjalinkan hubungan baik dengan kerajaan, cuma sekali sekala kritik tu biasalah. Memperbetulkan yang tidak betul dan memperbaiki nbenda yang kurang baik, biasalah.
Yang di maksudkan NGO LAWAN KERAJAAN adalah acara LIGA SUKAN JAKIM yang telah diadakan pada 16 dan 17 Mei 2009. CONCERN yang di dukung oleh 20 NGO Islam Sabah turut serta dalam LIGA SUKAN JAKIM. Pelbagai aktiviti yang sempat CONCERN sertai. Daripada Bola Sepak, ping pong, bowling, dart, congkak dan berbagai2 lagi.
Namun saya sendiri hanya sempat melihat perlawanan bola sepak yang di wakili Pertubuhan Kebajikan Saudara Kita (SAHABAT) sebagai wakil kepada CONCERN. Acara tu memang nampak meriah dan penuh warna warni. Saya difahamkan 12 kumpulan menyertai acara bola sepak. Selain CONCERN, turut serta ialah USIA, JAKIM, MUIS, TABUNG HAJI, JABATAN KEHAKIMAN dan banyak lagi. Walaupun panas silih berganti dengan hujan, namun pertarungan tetap diteruskan hingga titisan peluh yang terakhir.
Saya secara peribadi merasa seronok dengan acara2 sedemikian. Ia cukup baik untuk membolehkan ahli2 badan agama saling mengeratkan silaturrahim sesama ahli mereka. Dengan perlawanan sedemikian membolehkan kita menilai sejauh mana tahap kecergasan orang2 Islam kita, bagaimana ketangkasan mereka dan bagaimana orang Islam mengatur strategi pengurusan satu jemaah Bole. Kalau sebut pasal bola, memang orang kita cukup kuat, cukup bertenaga. Selama 2 hari berturut2 berjuang untuk mendapatkan gelaran juara, tidak ada masalah bagi pemain2.
Namun saya secara peribadi rasa tidak senang hati dengan cara pemakaian sesetengah pasukan. Acara dipanggil LIGA SUKAN JAKIM, anjuran JAKIM, badan agama persekutuan. Bagaimana sesetengah badan Islam boleh menghantar pasukan bola mereka dengan seluar pendek. Bukan ada lapik2 atau alas2 lagi, memang sah2 turun dengan seluar pendek, pelik betullah. Nak salahkan JAKIM, takkanlah sampai JAKIM kena tegur cara berpakaian badan agama. Kan namanya badan agama, tak perlu nak di bagitau2 la, sendri mau ngat la
Saya mendapat makluman pada hari perlawanan akhir berlaku pula pergaduhan antara 2 badan agama berikutan tidak berpuas hati dengan keputusan menguatkuasakan pakaian menutup aurat. Inilah satu2nya kes paling ajaib di dunia. Pasukan bola sepak Islam bertumbuk sebab marah diarahkan tutup aurat. Kalau tidak tutup aurat main macam Backhem tidak apa juga. Ini macam main kampung, ntah apala nak dipertahankan seluar pendek tu. Dah la bulu kaki keriting macam kena sambar api, ada hati pula nak tunjuk2, harap sedar diri la. Bagi pasukan yang marah pakai seluar panjang tu, sepatutnya JAKIM tembak ja keluar dari alam nyata ni. Buat malu orang Islam sahaja. Sepatutnya pasukan tu tersingkir kerana menentang arahan penganjur.
Namun secara keseluruhan segalanya berjalan lancar. Saya bangga dengan JAKIM kerana boleh keluar dari kotak pemikiran biasa sehingga boleh berdakwah dengan cara begini. Sekali lagi syabas buat JAKIM Cawangan Sabah. Memang masyarakat sekarang inginkan pendekatan dakwah yang berlainan dari yang dulu2. Saya harapkan JAKIM akan terus membawa masyarakat Sabah memahami Islam tu sedikit demi sedikit hinggalah pengetahuan masyarakat Islam sabah menjadi bukit, SYABAS JAKIM.
Keputusan akhir 1) MUIS 2)USIA 3)CONCERN 4)JAKIM

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template