Wednesday, May 20, 2009

PAS : JANGAN PRASANGKA

Saya tertarik untuk mengulas artikel dari harakahdaily 19/05/2009 yang bertajuk "Rayuan Nizar Khamis Ini - Pas Bimbang BN Beli Hakim".

Saya agak tidak bersetuju dengan kenyataan di atas. Saya tidaklah faham sangat selok belok agama. Namun Saya beranggapan kenyataan sedemikian tidak sepatutnya dilontarkan sesuka hati dengan tanpa disokong sebarang hujjah dan bukti. Saya tidak fikir Hakim2 tersebut boleh dibeli semudah seperti yang dinyatakan. Lebih2 lagi yang saya faham 5 orang hakim akan terlibat dengan kes tersebut, seperti yang di pohon oleh YB Nizar (mungkin saya silap). Tidakkanlah dengan semudah itu kelima2 hakim tersebut boleh menerima belian oleh BN. Takkan mereka tidak mempunyai maruah dan malu pada diri mereka sendiri.

Al-quran dengan jelas melarang bersangka buruk kepada orang, apatah lagi menuduh secara terang2an bengini. Bukankah Islam menggalakkan masyarakat Islam agar bersangka baik sesama manusia. Sekiranya kita menyatakan sedemikian kerana memang tahu latarbelakang hakim2 yang terlibat sehinggakan kita menuduh hakim2 boleh dibeli dengan menyebelahi BN. Kenapa PR tidak beli saja hakim2 tersebut demi kebaikan rakyat. Sekiranya benar mereka boleh dibeli, sekiranya jumlah tawaran munasabah, takkkanlah hakim taik duit akan tolak tawaran tersebut.

Saya secara ingin berpesan sesama kita masyarakat Islam agar janganlah terlalu banyak berprasangka dan bersangka buruk, apatah lagi menuduh2. Sekiranya ada bukti, berani kerana benar. Dedahkan segala tuduhan beserta dengan bukti sekiranya takut kerajaan tidak pandang aduan kita dengan saluran betul. Kita harus ingat, tidak semua orang boleh terima propaganda kosong begini. Bukankah Al-Quran meminta agar setiap orang beriman agar menyelidik sesuatu maklumat yang diterima?. Saya sebagai orang yang mengambil sesuatu maklumat berdasarkan fakta, tidak akan semudah ini untuk menerima bulat2 pandangan yang tidak di sokong oleh fakta.

Sekarang teknologi internet di hujung jari anda. Anda boleh upload apa sahaja artikel, gambar dan bukti. Bagitau pada masyarakat kenyataan anda berbkti, tuduhan itu ada berbukti, bukan sekadar cakap kosong dengan tidak disokong oleh bukti, itu fitnah namanya. Mohon kita perbaiki segala kekurangan yang ada.....TAKBIR.....

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template