Tuesday, August 25, 2009

ISLAM TIDAK DIHORMATI

Baru2 ni saya di datangi beberapa rakan2 perempuan yang bertanyakan soal hukum tidak memakai tudung di tempat kerja kerana tidak dibenarkan. Mereka juga meluahkan rasa tidak puas hati mereka kerana tidak dibenarkan bertudung ketika berkerja.

Saya agak hairan dengan keadaan negara kita sekarang. Negara kita menjelaskan dalam perlembagaan bahawa Islam adalah agama rasmi persekutuan. Sabah juga mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi negeri Sabah. Islam nama Islam sahaja. Pemimpin Islam, Yb pun ada yang Islam, orang2 berpengaruh juga Islam, tapi Islam yang tidak bertaring.

Negara n negeri kita mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi, tetapi masyarakatnya tidak boleh mengamalkan Islam seperti yang ditetapkan Islam. Majikan2 bukan Islam menggunakan penguasaan ekonomi untuk memijak masyarakat Islam dengan tidak menghormati kebebasan beragama masyarakat Islam yang jelas2 termaktub dalam perlembagaan.

Kerajaan bersangatan membela wanita, membela sukan, membela rakyat dan sebagainya. Namun kenapakah soal agama sebegini tidak nampak dengan jelas usaha2 untuk membelanya?. Adakah pemimpin2 kita takut dengan penguasa2 ekonomi negara?. Ataupun terlepas pandang?. Bagi pembangkang pula lebih banyak membawa isu kesamarataan dan keadilan, kenapa tidak ada demonstrasi untuk mengatasi masalah2 sebegini?. Adakah pembangkang juga takut dengan penguasa2 politik dan juga ekonomi?.

Marilah kita bangkit bersama2, bela la nasib masyarakat Islam kita yang dieksploitasi sesetengah golongan untuk mendapatkan keuntungan yang besar. Mungkin ada benarnya sesetengah orang dari masyarakat kita kurang didikan agama. Namun, eksploitasi sedemikian membolehkan anak2 muda kita lalai dan leka dihanyut keperluan dunia hingga terabai agama, BANGKITLAH....

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template