Thursday, October 22, 2009

PENDAKWAH PENJAWAT AWAM

Di negeri Sabah, agak ramai penjawat awam beragama Islam yang bertanggungjawab untuk menjalankan kerja2 dakwah. Tidak kurang juga yang berstatus ustaz atau pun ulama duduk di kerusi empuk berstatus pegawai dalam pelbagai jabatan, bahagian dan unit. Semuanya agak segak menjalankan tugas berdakwah dengan kapasiti pegawai. Bergerak keluar daerah, buat program di sana dan sini dengan pelbagai cara dan objektif.
Namun tanpa kita sedari, ramai dari kalangan pendakwah2 ini, samada ustaz dan juga bukan ustaz yang berdakwah ikut Office Hour, tepuk dada tanya diri masing2. Agak ramai yang bercerita berapi2 tentang perjuangan Islam konon sepatutnya begini dan begitu. Kerajaan sepatutnya buat ini itu, si anu si ini sepatutnya buat begini dan begitu. Ada sahaja rancangan yang cadangkan, ada saja cerita hendak ditemberangkan. Tau-tau cerita itu sekadar dibibir sahaja dan hanya di ruanglingkup Office Hour.
Persoalannya, adakah memadai dengan berdakwah sekadar mengikut Office Hour?. Adakah memadai berdakwah dan akhir bulan kita di bayar gaji untuk tugas yang telah diarahkan ke atas kita?. Ramai pendakwah2 yang jarang dilihat dalam program2 selain waktu pejabat dan program2 ajuran NGO. Ramai pendakwah2 yang tidak pernah terlibat secara langsung mahupun tidak dengan mana2 persatuan NGO. Kita ada banyak NGO Islam, ada yang bernaung dibawah CONCERN, namun berapa kerat pendakwah yang melibatkan diri?.
Contohnya CONCERN, ada mesyuarat bulanan. Berapai ramai pendakwah yang terlibat dalam mesyuarat bulanan tersebut?. NGO seperti ABIM,JIM, SAHABAT,WADAH dan lain2 ada menjalankan aktiviti dakwah dengan tidak mempunyai bayaran bulanan. Berapa ramaikah ustaz2 penjawat awam yang terlibat?. Saya agak berani berkata, tidak ramai yang terlibat. Kalau adapun, kita boleh kira dengan 20 jari kita.
Adakah faktor masa yang menghalang ustaz penjawat awam untuk meluangkan masa di luar waktu pejabat?. Adakah ustaz penjawat awam lain mempunyai masa yang lebih berbandang yang lain?, sama sahajakan?. Inilah yang dipanggil kesedaran kita belum sampai ke tahap yang membolehkan kita berjuang di luar waktu pejabat. Namun Kesesukaan untuk bercakap besar pula sentiasa ada dalam diri kita. Maka jadilah kita pendakwah yang cakap tak serupa bikin.
Kadang2 saya agak kecewa dengan sambutan dan kehadiran pendakwah2 kita. Lebih2 lagi yang penjawat awam. Banyak aktiviti dakwah di kampung2 dan anjuran NGO di seluruh Sabah disambut hambar. Kurang penggerak dan kurang kehadiran. Kalau ada pun yang terlibat hanya kepada program2 yang lebih kepada ekspedisi luar daerah, lebih yang berbunyi sambil berdakwah sambil makan angin. Program yang lebih seronok dengan dana yang agak besar. Namun untuk masuk ke Kampung Lobou siapa yang mahu?. Silap2, tahu pun tidak dimana letaknya Kampung Lobou. Sampai bilakah kita hanya sekadar retorik semata2 sedangkan kerja yang perlu di buat agak banyak untuk menepati dan mencapai kehendak perjuangan Islam.......Fikir2kanlah......

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template