Friday, November 6, 2009

DR ASRI : BANTAHLAH LAGI

Isu Bantahan oleh Persatuan Peguam Syar’ie Malaysia(PGSM) kepada Yang di-Pertuan Agong berhubung tawaran perlantikan Mantan Mufti Kerajaan Negeri Perlis Dr Asri Zainul Abinin sebagai Yang Dipertua Yadim juga satu isu yang memalukan umat Islam. Saya secara peribadi beranggapan, kerja bantah membantah bukanlah ajaran yang di ajarkan oleh Rasulullah S.A.W. Lebih2 lagi apabila benda yang dibantah itu tidaklah sepatutnya dibantah sedemikian apatah lagi bentahan tersebut tidak disokong dengan hujjah.


Apabila terbaca perkembangan terbaru yang berbunyi PGSM akan membuat permohonan maaf secara terbuka dan menarik balik semua tuduhan. Sekiranya pernyataan ini benar, maka adalah lebih mendukacitakan. Tidak sepatutnya badan yang terlibat secara langsung sesuka2 hati membuat sesuatu kenyataan dan sesuka hati juga untuk menariknya semula. Lebih mendukacitakan apabila badan berwibawa ini membuat sesuatu bantahan yang mereka tidak boleh buktikan kebenarannya. Bukankah kehidupan seharian mereka terlibat secara langsung dengan perkara2 yang mesti mempunyai hujjah dan fakta dalam menyelesaikan sesuatu kes. Saya tidak fikir mereka patut untuk berbuat demikian.


Sekiranya benar mereka hendak membuat sesuatu bantahan atau apa sahaja. Mereka haruslah menyertakan bukti dan Hujjah yang kukuh. Saya rasa mereka lebih arif tentang perlunya bukti dan hujjah.


Satu lagi, saya agak pelik kenapa hal2 sedemikian boleh berlaki. Saya lebih suka memandang perkara ini sama seperti isu penangkapan Dr Asri. Sepatutnya banyak lagi perkara2 mendesak yang lebih mendesak untuk mereka hantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong. Isu kepincangan2, kekurangan dan ruang2 yang perlu diperbaiki dalam undang2 syarie. Banyak lagi bantahan2 yang lebih mendesak untuk dilakukan seperti memohon penambahbaikan sistem pengurusan dan prasarana masjid dan surau. Serta berbagai2 lagi perkara yang sepatutnya di dahulukan berbanding perkara yang agak pelik seperti isu sekarang.


Saya memohon kepada PGSM serta NGO2 yang terlibat agar memikirkan keperluan bantahan ini dengan beberapa bantahan yang lebih perlu untuk dilaksanakan. Saya mungkin tidak searif anda, tetapi saya yakin saya antara orang yang perihantin terhadap masalah ummat lebih daripada anda, Fikir2kanlah.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template