Wednesday, January 6, 2010

AIRASIA BIARLAH RASIONAL

SEPANG : Semalam saya terbang menggunakan penerbangan AirAsia AK5111 dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur. Ada beberapa perkara yang saya agak tidak berpuas hati dengan perkhidmatan Syarikat Tambang Murah ini. PERTAMA, Penerbangan saya sepatutnya pada jam 20:05 telah tertunda ke 20:45. Penerbangan tertunda sehingga 40minit tidak memberi apa2 kesan kepada pihak AirAsia. Tapi sekiranya penumpang teelewat Chek In atau terlewat masuk ke Balai Berlepas. Sudah pasti penumpang tersebut akan di halang untuk menaiki pesawat dan tiketnya akan hangus begitu sahaja. Kononnya penumpang tersebut telah membuat kesilapan kerana tidak mengikut jadual Chek In yang di tetapkan.

Soalnya, kesilapan penumpang akan membuatkan penumpang kerugian yang agak banyak terutamanya dari segi tiket hangus begitu sahaja. Manakala kesalahan AirAsia juga akan di tanggung oleh penumpang. Contohnya penerbangan tertunda, sudah pasti ada penumpang yang terlepas temujanji perniagaan atau kerugian dari sebarang keuntungan yang menanti di destinasi yang di tuju. Kenapa AirAsia tidak di hukum sama seperti penumpang2 kerana tidak mengikuti jadual yang di tetapkan.

KEDUA, masa berada di dalam pesawat. Saya rasa agak tidak selesa dengan jarak tempat duduk saya dengan tempat duduk di hadapan saya. Jarak antara tempat duduk saya dengan tempat duduk hadapan cuma sekadar sekaki lebih sahaja, tidak ada bezanya dengan duduk dalam pesawat AirAsia dengan sebuah kereta Perodua Kelisa.lebih kurang sahaja. Nak bergerak ke kanan ke kiri pun payah, takut pula mengganggu keselesaan penumpang di kiri dan kanan. Rsanya selesa lagi tempat duduk Bas Ekspress antara Bandar.

Bila tiba di Lapangan Terbang Tambang Murah, LCCT Kuala Lumpur. Pesawat parking agak jauh dari terminal. Saya yang membawa beg pakaian agak keberatan juga mengangkat beg dengan jarah yang jauh begitu. Rasanya lebih kurang 400 meter juga jarak antara pesawat dan juga terminal. Saya sempat melihat keadaan sorang ibu yang bersama seorang anak berusia lingkungan 2 tahun yang sedang mendukung bayi berumur lingkungan setahun sambil ibu tadi membawa sebuah beg pakaian yang agak besar juga.

Saya berpendapat agak susah bagi seorang ibu yang bersama anak2 dan juga beg pakaian untuk berjalan pada jarak sebegitu jauh. Ibu tersebut antara penumpang yang keluar awal dari pesawat namun antara orang yang terakhir sampai ke terminal. Tak tahulah bagaimana rintihan seorang ibu yang dalam kesusahan begitu.

Saya berharap agar pihak Pengurusan AirAsia membuat satu2 tindakan dengan rasional dan ambil kira juga dengan keselesaan pengguna. Walaupun keuntungan adalah perkara utama, namun janganlah sehingga penumpang mengeluh dengan perkhidmatan yang disediakan. Biar la AirAsia mendapat untung dan penumpang mendapat kepuasan dengan perkhidmatan yang disediakan, Tolong Fikir-fikirkan……

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template