Wednesday, January 6, 2010

ANAMASYHUR JADI WAKIL RAKYAT

KOTA KINABALU: Di balai berlepas semasa saya hendak terbang dari Kota Kinabalu Ke Kuala Lumpur menaiki penerbangan tambang murah, saya telah kehilangan telefon bimbit saya, dalam kelam kabut menyeluk2 poket mencari2, saya terdengar sapaan seorang lelaki berbadan sederhana, berkulit putih, “kenapa tuan?”. Saya jawab “saya kehilangan telefon bimbit”. Kawan tadi senyap melihat keadaan saya yang sedang kerisauan.

Saya minta kawan tadi tolong tengokkan barang2 saya sementara saya pergi mencari telefon bimbit. Saya rasa telefon tu tertinggal di rumah. Agak kebingungan juga macamana keadan saya terbang tanpa telefon bimbit. Sampai di pintu bahagian pemeriksaan masuk ke balai berlepas. Saya ternampak seorang pengawal keselamatan tersenyum2 seolah ada sesuatu yang tidak kena. Saya bertanya “Telefon bimbit saya tuan?”. Bertambah lebar senyuman pengawal tu sambil bertanya, “apa jenis telefon mu?”. Saya dengan penuh gabra menjawab “CSL Blueberry-i”. Terus pengawal tu hulurkan saya telefon bimbit. Sebenarnya telefon saya tertinggal di mesin imbasan semasa pemeriksaann masuk ke balai berlepas. Lega rasa hati saya.

Setelah kembali ke tempat kawan yang tolong jaga barang tadi. Kami bercerita panjang sementara mengunggu waktu penerbangan kami yg delay. Sepatutnya berlepas pada 20:05 tetapi delay ke 20:45. Banyak perkara yang kami ceritakan dari segi kerjaya, perniagaan, isu semasa, juga sudut perniagaan. Berbagai perspektif yang kami bincangkan, termasuk jugalah isu politik semasa.

Setelah kapal berlepas, saya berasa boring sangat2. Nak tidur, tak boleh. Nak baca buku, rasa tak mampu. Duduk diam2 pula terasa kejang kaki. Badan dah rasa rimas dan tak boleh duduk diam. Akhirnya saya bangun berlalu ke toilet bagi merenggangkan otot2 badan yang tersepit di antara tempat duduk pesawat yang sengaja disempitkan untuk menambahkan kapasiti penumpang.

Selesai ke toilet, saya hendak kembali ke tempat duduk, terjumpa kembali kawan masa di balai berlepas tadi, kebetulan tempat duduk sebelahnya kosong. Kami bercerita lagi isu rakyat Palestin dan isu Amerika. Akhirnya keluar dari mulut kawan tadi “ Saya rasa tuan ada ciri-ciri untuk menjadi Wakil Rakyat. Tuan ada harapan untuk Bertanding Pilihanraya. Setiap isu yang tuan lontarkan agak berlainan dan begitu fokus tuan mengupasnya”. Saya hanya mampu tersenyum dengan kata2nya.

Bukanlah saya hendak mengangkat bakul sendiri, tapi ada point yang hendak saya sampaikan dalam penulisan ini. Lalu saya menjawab “ Saya tidak fikir saya akan jadi Wakil Rakyat, saya fikir saya tidak akan selesa dengan menjadi Wakil Rakyat. Saya tidak layak menjadi Wakil Rakyat. Lebih ramai lagi orang2 yang berbakat dan berkelayakan yang boleh menjadi Wakil Rakyat”.

“Saya adalah salah seorang penggerak kegiatan dakwah di Sabah. Saya khuatir, apabila saya mengikuti parti kerajaan, parti pembangkang akan pandang serong pada saya. Akan ada yang mula menjauhkan diri dan juga mengata2 saya, begitu juga sebaliknya. Berapa ramai dah Wakil Rakyat yang asalnya aktif dalam kegiatan dakwah, akhirnya hilang pengaruh hanya disebabkan politik. Terang dan nyata politik kita di Malaysia ini telah rosak dan kotor dek kerana kegilaan berpolitik masyarakat kita. Kita lebih banyak menceritakan keburukan pihak lawan berbanding kebolehan diri kita selaku Wakil Rakyat”.

Saya menambah lagi dengan mengupas apa yang telah di tulis oleh En. Mohd Sayuti Omar, dalam blog msomelayu.blogspot.com dengan artikel bertajuk “Jangan Risau Orang Islam Malaysia Tak Akan Bersatu”, katanya:-

Pada saya apa juga hak dan kepentingan Islam tidak akan terbela kalau ianya diharapkan kepada orang politik. Orang politik tidak sesekali akan menangani apa juga isu termasuk agama sekiranya ia tidak memberi keuntungan kepada kuasa politik mereka. Malahan mereka akan sedia bersekongkol dengan musuh Islam asalkan mereka merasakan akan memperolehi kelabaan politik sementara yang bersifat duniawi itu. Mereka juga sanggup munafik demi kuasa dan jawatan di dunia. Mereka ini boleh menggadaikan Islam ke pajak gadai Islam demi untuk mengekalkan kuasa.

Sebab itulah saya prejudis dan berpandangan soal agama, bangsa dan negara tidak boleh diserahkan kepada orang politik. Agama, bangsa dan negara hanya boleh dan akan diperjuangkan oleh mereka yang tidak terkongkong dalam idealisme mana-mana politik. Sejarah dunia tidak ada agama dan bangsa tertegak kerana politik.

Jadi harapan untuk melihat orang politik akan membela apa jua isu mengenai Islam samalah seperti mengharap tumbuhnya ekor dari Orang Utan! Sama seperti mengharapkan kepada musang menjadi ayam.

Tak perlulah la saya menjadi Wakil Rakyat. Dengan saya tidak menjadi Wakil Rakyat pun, rasanya saya boleh memberikan khidmat terbaik kepada masyarakat lebih baik dari apa yang Wakil Rakyat berikan. Untuk hari akan datang, Samada saya akan menjadi Wakil Rakyat atau pun tidak, kita tunggu sahajalah ketentuan ilahi, Wassalam.

2 comments:

saif al mansur said...

InsyaAllah.. jadi wakil rakyat PAS di DUN Bagan Tiang, Perak..

anamasyhur said...

Nak jadi wakil Rakyat Parit Buntar boleh tak?

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template