Wednesday, May 12, 2010

BAIKNYA POLIGAMI

Pada pendapat anda, buruk sangatkah berpoligami?, Bahayakah?, hinakah orang berpoligami?. Saya dapat rasakan hati anda berkata tidak. Dengan iman di dada, Hati anda berkata poligami adalah perkara biasa, normal dan dibenarkan agama. Namun saya juga dapat rasakan minda dan pemikiran anda menyatakan seribu alasan untuk mengatakan tidak pada poligami.

Kenapa sejak kebelakangan ini, ramai dikalangan masyarakat memandang serong pada poligami?. Apabila seorang hendak ataupun telah berpoligami di pandang sinis. Buruk sangatkah perlakuan poligami?. Hinakah poligami itu?. Adakah poligami akan membawa bencana kepada kehidupan seseorang yang aman damai bersama isteri pertama?.

Ini adalah antara persoalan daripada seribu soalan berkaitan poligami. Saya agak hairan dengan situasi pandangan masyarakat sekarang pada poligami. Berpoligami dianggap seolah-olah meletakkan BOMB TIMER di dalam sesebuah rumahtangga. Bila-bila boleh meletup dan menghancurkan sesebuah rumahtangga. Poligami selalu dipersoal dari pihak pemimpin hinggalah kepada masyarakat, tidak terkecuali juga dari kalangan pendakwah agama.

Poligami bukan di perlekeh oleh orang bukan Islam. Bukannya dihina oleh orang Budha atau Kristian. Tetapi poligami diperlekehkan oleh orang Islam sendiri. Orang Islam sendiri yang memperlekehkan sesuatu kebaikan yang telah diharuskan Allah. Orang Islam yang mengetahui tentang hukumlah yang menggunakan ijtihad semberonoh hingga poligami dipandang serong. Kita selalu mendengar perkataan “ Dia kawin yang kedua?, habislah dia”, “ Dia kawin yang kedua?, hancurlah rumahtangganya”. “ Dia kawin yang kedua?, memang terbiarlah anak-anaknya” Perkataan ini bukan memperlekehkah?.

Orang-orang ini lebih hebat, mereka tahu apa yang akan berlaku di hari esok?. Sedangkan hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang berlaku di esok hari. Geramnya rasa hati saya ni, sebeb itu agak keras sedikit nada di artikel ini. Allah dan Rasul membenarkan Poligami. Adakah Allah dan Rasul sengaja mewujudkan Poligami sebagai BOMB TIMER kepada sesebuah keluarga?. Adakah Allah dan Rasul sengaja menjadikan poligami sebagai alat untuk menghancurkan sesebuah rumahtangga?. Adakah Allah dan Rasul mengharuskan poligami sedangkan ia membawa mudarat?. Sudah tentu jawapannya tidakkan?. Allah menjadikan poligami sebagai salah satu jalan untuk keluar dari satu-satu masalah rumahtangga agar lebih harmoni.

Yang membuatkan saya amat terkilan, ramai dari kalangan pendakwah agama turut serta dalam memberikan pandangan negetif terhadap poligami. Sama seperti beberapa pihak yang mempersoalkan poligami. Sehingga ada yang ingin membuat kajian adakah poligami bersesuaian untuk diamalkan di Malaysia dan adakah ia memberi manfaat kebaikan?.Ini semua kerja bodoh dan mempersoalkan hukum Allah.

Tanpa poligami bagaimana kita hendak menyelesaikan masalah perkahwinan tanpa zuriat?. Jumlah wanita melebihi lelaki?. Ibu tunggal yang memerlukan seorang lelaki?. Orang sekarang lebih memandang serong kepada orang yang berpoligami dari orang berzina. Masyarakat akan memuji sambil bertepuk tangan bila si polan dapat tidur dengan seorang gadis. Dikatakan “untungnya dia dapat tidur dengan si polan”. Kalau boleh nak turut serta ambil bahagian lagi. Tetapi menjueh bibir bila tahu si polan telah berpoligami dan berkata pula “budu la dia kawin lagi, kau tunggu la sikit masa lagi, hancur tu rumahtangganya”. Bukannya hendak mendoakan yang baik-baik, malah disumpah-sumpah lagi.

Apa sudah jadi ni, adakah poligami yang bermasalah atau pelakunya bermasalah?Kalau pelakunya yang bermasalah, kenapa poligami yang menjadi mangsa?. Tidak bolehkah kita bersangka baik dan membiarkan sahaja siapa pun yang hendak berpoligami asalkan dia mampu memberi nafqah?.Adakah kita sanggup menganggung dosa orang tidak berpoligami tetapi berzina?. Mahukah kita menanggung dosa mempersoalkan hukum Allah?. Allah membenarkan tetapi kita tidak?. Siapa kita?. Kita lebih besar dari Allah?. Adakah kita lebih hebat dari Allah?.Fikir-fikirkanlah….

1 comment:

MyQa said...

Assalamualaikum Anamasyhur...

Another interesting topic but a difficult one... Polygamy...

It would probably work out in the marriage IF and when both husband and wife/wives understands their rights and facts right. I mean really, really understand why and for what reason they did it.

Would one marry and practice polygamy because they sympathize over an old woman? a widow? an orphan? no heir? etc...just to accept them the way they are and support their living because the man can carry such responsibility and fairness on his shoulder.

Honestly, would there be such a man that could see this from their point of view? No favouritism, no jealousy etc. and everything is equal and just.

I think not everyone can accept the fact of their love shared amongst other because sometimes some people can't differentiate for Love or Lust or Charity or Sympathy or what...

Our era and the era before us is no different, it's only how we dress and how the culture moulds us. Generally, the person who practices polygamy in our era are men with 6Cs (Cash, Credit, Career, Cars, Condominium, Cougars (women)). Doesn't it look like an issue?

The question a person should ask to themselves before practicing polygamy is "Do I do it for my own sake or for the sake of Allah SWT?" (Adakah niat berpoligami demi kebaikan diri sendiri atau menuju kebaikan demi Allah SWT?)

So, if there is no question that the person's act and intention is pure and kind, then why bother with what other people think? Carry the duty with honor not pleasure.

Maybe because there are also thoughts that "God created Adam and Eve and not Adam and Eve(s)" so some has this concept/version in their mindset. To be faithful to one...sorry to say.

Wassalam...

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template