Wednesday, July 14, 2010

BAIK KALAU UMNO DAN PAS BERSATU

Alangkah Baik kalau dalam Satu Kepimpinan

Suka untuk saya respond kenyataan Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Lokman Nor Adam dipetik sebagai berkata bahawa “hasrat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang mengamalkan dasar Islam akan menjadi kenyataan sekiranya PAS dan Umno bersatu”. Malaysiakini.com/14 Julai 2010

Saya secara peribadi sangat bersetuju dengan kenyataan di atas. Inilah satu-satunya jalan agar Malaysia mengamalkan dasar Islam dalam pemerintahannya dan penyelesaian kepada perpecahan masyarakat Islam di Malaysia. UMNO dan PAS harus memulakan langkas untuk bersatu demi perjuangan Islam dan juga demi kebaikan rakyat. Kalau benda ini berlaku, saya pasti paling lama pun PRU pertama selepas penggabungan. Islam sudah boleh tertegak sebagai dasar Kerajaan Malaysia.

Saya tidak berniat untuk membela atau menyebelah mana-mana pihak. Dengan seikhlas hati saya sangat mengharapkan ada transformasi kedudukan politik di Malaysia. UMNO dan PAS harus mengenepikan rasa ego dan sangsi pada pihak lawan masing-masing.

Kalau UMNO boleh positif dengan apa jua bentuk masalah dalaman UMNO dengan MCA dan MIC seperti beberapa isu sebelum ini yang menggegarkan BN. Kenapa tidak boleh berpositif dan bertoleransi kepada PAS?.

Begitu juga PAS, kalau boleh positif kepada DAP dan PKR walaupun karpal singh kadang kala menyerang Islam itu secara terang-terangan seperti baru-baru ini beliau tidak akan berkompromi terhadap penubuhan kerajaan Islam. Kenapa tidak boleh berpositif dan bertoleransi kepada UMNO?.

Rasanya kita harus keluar dari kepompong cara politik yang kita pegang selama ini. Dah 50 tahun kita berpolitik, masih mengunakan kaedah yang sama. Yang berubah hanyalah rakyat, rakyat yang semangkin pandai menilai. Tetapi cara berpolitik di kalangan ahli politik masih sama seperti dulu-dulu.

Kita selalu berkata org mukmin itu bersaudara, tetapi adakah bersaudara pada penafsiran kita pada puak kita sahaja?, kumpulan kita sahaja?. Mesti kita akan menyatakan bahawa penafsiran itu adalah bersaudara pada seluruh umat Islam tidak kira latar belakang politik, sukubangsa ataupun kaum.

Atas maksud itulah saya berharap kita boleh ketepikan segala yang remeh temeh, kita fokus pada penggabungan ini. PAS dan UMNO harus terima hakikat sekiranya nama itu harus di tukar pada nama yang baru demi penyatuan ini. Kita inginkan Islam yang bersatu bukan parti yang satu tetapi masyarakat Islamnnya tidak bersatu.

Ada baiknya penggabungan ini untuk menggabungkan golongan Ulama dan juga Umara. Ia akan saling betul memperbetulkan. Bergabung dua parti ini, bererti bergabunglah masyatakat Malaysia yang selama ini terhijab dengan pahaman politik. Semua ini bukanlah mustahil, tetapi kita yang mustahilkan ia. Tiada yang mustahil jika diusahakan bersama-sama.

Kita sedia maklum, berjemaah itu sangat perlu. Kesatuan Islam lagi perlu kerana akan membuatkan jemaah itu lebih besar. Dengan kesatuan ini sudah pasti Islamlah yang mula-mula akan mendapat tahtanya di Malaysia, itu sudah pasti. Adakah kita ingin menaikkan nama Islam atau nama parti kita?.fikir-fikirkan ….

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template