Thursday, July 15, 2010

CULAS DIPERTENGAHAN

Baru semalam saya mendapat maklumat rupanya sebuah rumah kebajikan Islam di kk ni sudah dalam keadaan kritikal. 4 bulan sewa tertunggak, tunggu masa untuk diambil semula oleh tuan rumah. Persoalannya, kenapa perkara sebegini boleh berlaku & Salah siapakah ini?.

Memang telah menjadi lumrah aktiviti dakwah di Sabah, pendakwah tidak berapa ambil berat dalam isu-isu begini. Pendakwah lebih beratkan soal-soal furu’ melebihi yang pokok. Tapi saya teringat kisah apabila seorang ahli persatuan itu menetap di rumah kebajikan mereka beberapa lama. Melebihi 5 bulan rasanya sedangkan had limitnya selama 60hari.

Apabila ahli tadi mempunyai masalah yang tidak dapat ditanggung persatuan, terutamanya soal kebajikan dan juga kewangan. Atas dasar kemanusiaan, persatuan tersebut menghantarkan ahli tadi ke sebuah rumah kebajikan yang bukan berorentasikan Islam. Kerana di Sabah memang tidak ada rumah kebajikan berorentasikan Islam yang betul-betul kukuh pentadbiran dan kewangannya.

Masa begini ramai yang mula telefon dan mahu ambil berat. Ada yang marah-marah mempersoalkan kenapa di hantar ke rumah kebajikan sedemikian. Tidak kurang juga yang mempersoalkan soal aqidah dan sebagainya. Sehingga akhirnya seolah-oleh persatuan tersebut yang di persalahkan.

Persoalannya, sebelum kejadian itu. Berapa ramai yang datang ke rumah kebajikan persatuan tersebut untuk menanyakan khabar mereka?. Berapa ramai yang datang membawa beras dan gula?. Berapa ramai yang menghulurkan bantuan dari segi keperluan?. Adakah semua ini HANYA tanggungjawab persatuan?. Tanggungjawab ZAKAT?. Atau tanggungjawab orang tertentu?. Tidak, tidak ada dari kalangan pendakwah dan masyarakat Islam kita yang begitu prihatin dengan masalah kebajikan sesama Islam.

Tetapi ramai yang memandai-mandai marah dan mempersalahkan sekiranya berlakunya hal-hal seperti di atas?. Ramai yang marah-marah sekiranya ada masyarakat Mualaf yang Murtad?. Ramai yang mempersoalkan soal aqidah. Tapi siapa sebenarnya punca aqidah Mualaf jadi goyang?, kita la. Kita la si bongkak yang temberang, si bodah lagi sombong. Yang hanya tahu berkata-kata dengan menunding jari tetapi tidak mahu memikul tanggungjawab.

Sekarang rumah kebajikan itu tergantung tidak bertali, dana yang sepatutnya di terima di awal tahun belum diterima hingga hari ini. Bila-bila masa akan diambil semla oleh tuan rumahnya. Semalam ada seorang mualaf call saya dari Sarawak, minta carikan rumah tumpangan sementara dapat kerja. Keluar dari kampung bagi mengelak pergeseran dengan keluarga yang bukan Islam. Di mana nak tempatkan saudara kita ni?. Kita hantar ke rumah kebajikan yang tidak berorentasikan Islam, ada pula yang bising dan marah-marah.

Jadi apa jalan penyelesaiannya disini?. Persatuan hendak menampung tidak mampu, diserahkan pada persatuan lain atas dasar kemanusiaan di kritik hebat sedangkan tidak ada pula usaha untk membantu dari segi material. Baru yang bercakap bukan calang-calang orang, orang yang faham selok belok agama. Kadang-kadang saya tidak faham ajaran Islam bagaimana yang kita bawa selama ini. Ka memang ada ajaran Islam yang sebegini?.

Bersamalah kita membantu apa yang patut, tidak bantu dari segi kewangan, bantulah menggunakan kudrat tenaga. Berbincanglah dengan pendakwah kita. Berbincanglah dengan ketua-ketua persatuan. Berbincanglah dengan pengurus-pengurus rumah kebajikan. Janganlah kita hanya mengkritik memanjang tetapi tidak setitis pun peluh kita keluar untuk membantu perjuangan Islam. Fikir-fikirkanlah….

1 comment:

MyQa said...

Assalamualaikum Anamasyhur,

Long time no comment... anyway, could I suggest perhaps something like a foster family programme for the muallaf instead? Foster family with proper and safe backgrounds to accept and guide the muallaf... at least, the muallaf not only get to learn about religion but also being able to expose themselves to cultures and bonds the relationship between each other.

Wassalam...

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template