Saturday, October 30, 2010

DAKWAH VS POLITIK MODERN

Saat ini rakyat Sabah tertumpu pada PRK Batu Sapi yang mana akan menyaksikan pertandingan 3 penjuru antara Datin Linda Tsen Thau Lin (dari Parti PBS mewakili BN, Ansari Abdullah (dari PKR mewakili PR) dan Datuk Yong Teck Lee (Dari SAPP). Semua jentera parti berkerja habis-habisan untuk memenangi PRK ini. Samada yang Muslim mahupun bukan. Semua orang akan menggunakan kekuatan diri, jentera, kewangan dan perti semaksimum mungkin. Namun bagaimana pula dengan gerakan dakwah di Negeri Sabah.

Kebanyakan penggerak dakwah tahu Sabah adalah medan dakwah sebenar. Di sinilah terujinya kemampuan dan kebolehan seorang pendakwah dalam menjalankan kegiatan dakwah mereka. Ramai yang tahu Sabah terlalu luas untuk di terokai dan di jelajahi. Walaupun Islam sebagai agama rasmi Negeri Sabah. Namun pelbagai bangsa dan etnik membuatkan perlunya suatu gerakan yang agresif dan terancang

Seperti kebiasaannya, gerakan dakwah masih pada tahap yang sama. Ia sentiasa dalam keadaan selesa dan gerakannya bermusim walaupun gerakan Dakyah Kristianisasi terus menerus bergerak dengan perancangan yang rapi. Inilah hakikat gerakan dakwah di Negeri Sabah. Penggeraknya akan agresif berdasarkan isu. Datang isu besar membadai, bangkitlah pejung suam2 kuku memprotes dan membantah. Setelah sejuk isu membadai, banyak pejuang kembali kepada keadaan selesa.

Kenapa gerakan dakwah kita tidak sehebat politik?. Kenapa gerakan dakwah kita tidak digerakkan semaksimum mungkin?. Kenapa gerakan dakwah kita tidak mempunyai perancangan rapi seperti parti politik. Kita maklum setiap parti politik masakini mempunyai perancangan strategik untuk mencapai misi tedekat mereka. Kenapa dalam gerakan dakwah kita, kita tidak nampak perancangan strategik untuk tempoh masa setahun hingga lima tahun. Mungkin ada jabatan dan NGO atau mana2 gerakan mengaku mempunyai perancangan strategiknya, tetapi semaksima manakah gerakan mereka?.

Mungkin ada benarnya sesetengah pemikir mengatakan yang politik dan demokrasi boleh dikatakan sebagai agama paling baru masakini. Orang akan sanggup menggadai diri dan masa hatta apa sekalipun asalkan perjuangan politik boleh mencapai matlamatnya. Namun ia tidak berlaku dalam gerakan dakwah, gerakan dakwah kita agak lesu dan hanya dalam keadaan mendatar. Dari zaman batu hingga sekarang, banyak dana yang dihabiskan dengan seminar demi seminar dan jarang sekali ada program yang di luar dari kebiasaan.

Rasanya semua penggerak sabah harus duduk semeja untuk membincangkan hala tuju dan matlamat bersama untuk kita gempur Negeri Sabah ini. Janganlah kita menjadi orang yang lebih banyak bercakap tetapi perbuatannya tidak seberapa. Jadilah seperti SAHABAT yang kelas pengajiannya berterusan walau di landa ombak, JIM yang terus dengan aktivivi Dakwah Dalam Masyarakat, MIPHC dan akan datang ini Karnival Harmoni dan jadilah seperti Hidayah Center yang membuat Program Pendakwah Profesional. Program mereka kebanyakannya adalah program yang baru bagi masyarakat kita....Bangkitlah kita bersama2 menjayakan misi dakwah semaksimum mungkin sepertimana yang kita telah sumbangkan kepada politik moden...fikir-fikirkanlah....

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template