Tuesday, December 28, 2010

LAWATAN KE SECRAT HEART CATHEDRAL 2

Teringat saya masa sesi lawatan sambil belajar ke Secrat Heart Cathedral Kota Kinabalu pada 19 November 2010, pergi bersama Peserta Program Intensif Pendakwah Profesional, Hidayah Training Centre, Jamaah Islah Malayia (JIM) SERAMAI 20 orang.

Tujuan lawatan tersebut adalah adalah untuk memahami latar belakang agama kristian secara lebih dekat khususnya yang berkaitan dengan gereja atau chapel. Alhamdulillah kami disambut baik oleh pihak gereja seperti kami berkawan dengan mereka.

Apabila saya masuk ke dalam gereja, saya cuba untuk megamati apa yg terdapat di dalamnya. Sebenarnya tidak banyak perkara yang boleh menarik hati saya, kerana keadaan di dalam seperti biasa sahaja. Hanya ada benda yang asas untuk kegunaan orang ramai.

Tetapi yang menarik di hati saya adalah gereja Secrat Heart Cathedral Kota Kinabalu tidak menggunakan aircond, ia cukup sekadar membuka tingkap dan membiarkan angin masuk menyejukkan gereja. Dan ini berbeza dari apa yang saya dengar dari kalangan saudara Islam kita, mungkin yang saya dengar itu hanyalah persepsi masyarakat Islam yang suka bercerita perkara yang mereka tidak pasti kebenarannya.

Yang paling menarik perhatian saya adalah beberapa gambar dan perhiasan yang saya rasakan mempunyai simbol tersendiri bagi menzahirkan pendirian agama kristian (saya akan ulas di artikel akan datang). Ini dapat kita lihat pada kehidupan seharian masyarakat Kristian.

Saya sempat bertanya pada yang mengiring kami berkaitan dana dan juga struktur organisasi mereka. Ternyata mereka lebih kehadapan dari aspek perancangan dan juga pengurusan (saya akan ulas di artikel akan datang). Mereka begitu bersungguh-sungguh untuk membangunkan penganut mereka mengikut cara yang telah mereka rancangkan.

Saya tidak berniat untuk mencontohi pendekatan Kristian dalam pengembangan agama kerana Islam sendiri mempunyai pendakatan dakwah yang terbaik dan sesuai. Tetapi rasanya tidak salah sekiranya kita mengambil apa yang baik dijadikan tauladan yang tidak baik sebagai sempadan. Ini soal kaedah dan bukannya aqidah. Saya secara jujur sangat tertarik dengan pendekatan mereka. Dan pendekatan itulah yang di kehendaki oleh Islam, tetapi kita tidak mengamalkannya sepertimana dikehendaki Islam.

Patutlah ramai yang tertarik dengan Kristian walaupun kita teriak melalak menyatakan agama Islam agama yang benar, syumul dan sebagainya….nantikan ulasan saya pada artikel seterusnya sedikit masa lagi.
p/s : Gambar-gambar lawatan boleh lihat di facebook saya...

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template