Thursday, January 13, 2011

PENGURUSAN ORGANISASI GEREJA

Pengurusan Organisasi Gereja adalah antara sedikit sebanyak ilmu yang telah saya dapati semasa lawantan ke Secrat Heart Cathedral baru-baru ini. Pengurusan oraganisasi yang betul adalah kayu pengukur kepada kejayaan atau kegagalan sesuatu gerakan Islam.

Saya tidak nafikan dalam gerakan Islam, terdapat organisasi yang nampak cantik, lengkap dan juga sempurna pada pandangan mata. Tetapi sebenarnya organisasi gerakan Islam, sekadar melepaskan batuk di tangga ataupun sekadar berak di bibir mangkuk tandas sahaja. Ini kerana, daripada 10 organisasi gerakan Islam kita, belum tentu ada 1 yang cemerlang pengurusannya.

Saya berani katakan begini kerana kita tidak dapat menafikan hakikat kelemahan gerakan Islam berbanding gerakan dakyah. Tidak hairan kiranya gerakan dakyah telah kenyang perut menikmati hasil usaha mereka sedangkan kita masih keliru method dan peralatan untuk menguruskan organisasi. Ini kerana banyak pemimpin Islam kita bersikap agak BODOH dan SOMBONG. Terutamanya yang memegang jawatan tetapi nafsu tidak kurang otak dilutut, temberang bukan alang-alang telur masuk ke dalam perut.

Saya tidak berhasrat memijak gerakan Islam dan memuji gerakan dakyah. Ia sekadar cuba untuk menyedari dan mengakui kelemahan diri agar wujud kekuatan untuk merubah pengurusan organisasi agar lebih baik dan sempurna dari pandangan mata dan juga perlaksanaan. Dalam istilah lain dipanggil yang baik dijadikan tauladan dan yang tidak baik dijadikan sempadan

Dalam organisasi gereja, antara yang paling penting sekali adalah sejauh mana bentuk struktur organisasi dapat mencapai misi dan sasaran gereja. Ia seperti berapa banyak biro utama yang diwujudkan dan berapa dalam pula ia menurun untuk sampai kepada masyarakat. Mungkin ini tidak membantu anda untuk memahami konsep ini.

Untuk lebih jelas lagi, dalam organisasi gereja, mereka mewujudkan biro-biro penting sama seperti organisasi kita. Cuma bezanya organisasi mereka disusun atur menurun dengan lebih spesefik. Contohnya diwujudkan biro sosial yang di bawahnya di wujudkan lagi 2 biro yang lebih spesefik seperti biro sosial dewasa dan sosial belia. Daripada 2 ini di pecahkan pula dengan spesefik contohnya biro belia 30-40 tahun, biro belia 20-30 tahun dan belia 20 tahun kebawah.

Daripada 3 biro ini akan dipecahkan lagi dengan lebih spesefik kepada sasarannya seperti belia 20tahun ke bawah di pecahkan pula pada, unit kanak-kanak, unit sekolah rendah dan juga unit sekolah menengah. Ini bertujuan mereka-meraka yang mengganggotai biro dan unit yang diwujudkan, dapat fokus dalam pelaksanaan tugasan mereka bagi mencapai misi yang disasarkan.

Kunci kepada organisasi ini adalah penglibatan masyarakat dalam organisasi ini terutamanya golongan belia. Bagi menarik golongan belia ini, satu biro khas diwujudkan bagi merangsang, menyuburkan minat, memotivasikan belia agar duduk dalam organisasi mereka dan menanamkan sedalam-dalamnya pada pemikiran mereka bahawa duduknya mereka dalam organisasi ini adalah atas kehendak tuhan Jesus.

Biro ini cukup profesional kerana melatih dan mendidik penggerak-penggerak yang berkemahiran sama seperti sistem latihan yang dikendalikan oleh konsultan swasta di luar, cukup profesional dan cukup berkalibar untuk melatih dan memotivasikan belia untuk turut serta dalam kegiatan gereja.

Ini berbeza dengan kita yang kebiasaannya mewujudkan syukbah dakwah ataupun wanita yang sekadar disenaraikan sahaja nama ahli yang mengganggotainya. Tetapi siapa sasaran yang hendak di dakwah pun kita tak jelas, silap-silap yang memutuskan syukbah tersebut tidak tahu siapa sasaran dan misi syukbah tersebut. itu belum kira lagi dari 20 orang menganggotai organisasi kita, hanya 4 orang sahaja yg aktif, yang lain sekadar nama terpampang dan orangnya ntah hilang kemana

Ditambah pula kebanyakan organisasi gerakan Islam kita tidak ada mewujudkan kumpulan, unit atau biro yang boleh memberikan dorongan semangat kepada masyarakat luar untuk terlibat dalam gerakan Islam. Tidak hairanlah kita jaaaaaaaaaauh ketinggalan di belakang, fikir-fikirkanlah.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template