Sunday, February 20, 2011

SANDAKAN KOTA KINABALU

Alhamdulillah, bertemu lagi kita di artikel ini setelah lama saya menyepi. Bukan sengaja untuk mendiamkan diri, tetapi kelapangan masa dan mood yg sesuai tidak pernah ada dalam kehidupan seharian saya bust masa ini. Dalam tidak ada kelapangan tu, jiwa menjadi gundah kerana ada tugasan yang belum saya tunaikan untuk di sajikan kepada pembaca sekelian.

Alhamdulillah, sekarang hampir dua bulan berada di bumi Sandakan, melaksanakan tanggungjawab sebagai Pengurus di sebuah syarikat kawalan keselamatan. Dari rutin dan jadual kehidupan seharian, rasanya tidak banyak perbezaannya dari di Kota Kinabalu.

Tetapi dari segi suasana kehidupan, ia cukup memberikan impak yang besar pada ketahanan mental saya dan keluarga. Bayangkan saja, dari mula hidup di alam dewasa telah menetap di Bandar besar Kota Kinabalu. Setelah 6 tahun hidup di bandar besar, tiba-tiba berpindah ke bandar kecil, ia amat menyiksakan.

Sandakan adalah kampung kelahiran saya, mungkin ia tidak memberikan sebarang kekekokan dalam pergaulan dan sebagainya. Cuma saya sangat terasa perberbeza antara Sandakan dan Kota Kinabalu adalah keindahan panorama dan kebersihannya.

Kota Kinabalu mempunyai keindahan panorama yang jauh lebih indah berbanding Sandakan. Apatah lagi dari segi kebersihannya. Saya tidak pasti apa sebenarnya yang berlaku kepada pentadbiran Majlis Perbandaran Sandakan. Bila di perhatikan sekeliling, sampah bersepah, rumput tidak di potong, pokok bunga tidak subur, pokok besar tidak rendang. Keindahan Kota Kinabalu tidak akan anda dapat hayati selagi anda tidak keluar dan melihatnya dari daerah lain.

Bila berjalan di Sandakan setelah solat Isyak, semua kedai tutup seolah-olah seperti mereka takut akan kehadiran saya. Semuanya kelam kabut menutup kedai seperti ada sesuatu yang akan berlaku. 8.30pm semuanya dah gelap membuatkan saya teringat kepada Kota Kinabalu yang masih terang bederang walaupun jam 1pm.

Ramai dari kalangan rakan-rakan yang tidak perasan saya telah berpindah ke Sandakan, ini berikutan setiap hujung minggu mereka nampak saya di Kota Kinabalu sama seperti sebelum saya pindah. Ini kerana walaupun saya dah berpindah ke Sandakan, tetapi keluarga saya masih berada di Kota Kinabalu menyebabkan saya perlu berulang alik setiap minggu.

Untuk 2 bulan ni sahaja dah hamper 10 kali saya memandu berulang alik, ada sekali tu seminggu sampai dua kali saya ulang alik. Inilah antara cabaran fizikal dan mental yang saya perlu dilalui. Insyaallah, hujung minggu ni saya akan balik lagi ke Kota Kinabalu dan saya akan masuk ke rumah baru untuk menjalankan kehidupan sama seperti anda sekembalinya dari Kota Kinabalu.

Saya memohon doa daripada rakan-rakan agar segala urusan saya di permudahkan. Doakan juga saya di perkuatkan untuk melibatkan diri dalam program-program yang di anjurkan di Kota Kinabalu dan meneruskan aktiviti dakwah di Daerah Sandakan... InsyaAllah.....

1 comment:

nurhayyu said...

a'salam...

sebab tu kita diingatkan agar sentiasa bersyukur dan mempergunakan setiap saat apa jua peluang yang diberikan dengan sebaik-baiknya...

:)...kan gitu...

semoga tabah berjuang...

wassalam...

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template