Thursday, March 31, 2011

APA ERTI BANYAKNYA NGO ISLAM

Baru-baru ni, sebuah lagi NGO Islam telah di lancarkan di Kota Kinabalu. Pertubuhan IKRAM Malaysia, Sebuah pertubuhan hasil penyatuan beberapa NGO di peringkat pusat antaranya Jamaah Islah Malaysia (JIM). IKRAM juga adalah antara pertubuhan NGO yang wujud di Negeri Sabah setelah banyak NGO telah bertapak dan bergiat dalam aktiviti dakwah.

Kewujudan NGO Islam di Sabah boleh juga dikatakan seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan. Banyak tidak terkira, daripada NGO yang dikenali ramai hinggalah NGO yang tidak pernah orang ramai dengar namanya. Namun sejauh manakah hasil gerakan dakwah di Negeri Sabah?.

Banyaknya NGO Islam di Negeri Sabah tidak kurang ibaratnya seperti buih di lautan. Banyak sekali wujudnya, tetapi tidak memberi makna kepada perkembangan dakwah. Islam terus di tindas dan terus dicabar oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Sekarang Islam di badai isu Al-Kitab dan azan dipermain-mainkan kononnya seperti menjual kwee Teaw dan kuih pau ?. Berapa banyak NGO yang tampil membuat kenyataan samada membantah, menegur, membetulkan dan sebagainya?. Semuanya senyap membisu seribu bahasa seperti ayam berak kapur. Banyak pemimpin NGO bergelar Prof, Dr, Ust, Imam, Tuan Haji dan lain-lain gelaran. Semuanya senyap seribu bahasa, mungkin takut memberi kesan pada jawatan yang disandang.

Apalah impak yang dapat kita berikan dengan pertambahan jumlah NGO Islam di Sabah. Dikatakan USIA sudah berumur, sudah tua, tidak aktif, tidak bertaring seperti dahulu. Tetapi sekurang-kurangnya ia pernah mencipta sejarah satu ketika dahulu yang tidak dapat kita nafikan. Namun NGO Islam kita yang ada sekarang, hujung jarum pun tidak memberikan kegentaran kepada musuh-musuh Islam. Mungkin hanya memberi kegentaran kepada orang Islam sendiri iaitu Kerajaan UMNO kerana banyak yang Pembangkang, tetapi tidak pada musuh-musuh Islam.

Ini semua kembali kepada ketidak satuan jamaah kita dalam menjalankan gerakan dakwah di Negeri Sabah. Masing-masing dengan fikrah sendiri, idealogi perkauman dan pendekatan tarbiah sendiri, menyebabkan kita terlepas pandang kepada perjuangan yang lebih besar.

Sebenarnya, tanpa kita sedar. Kebanyakan dari individu atau NGO sebenarnya SYOK SENDIRI. Merasakan tindakan betul LAGI benar hingga terlupa misi besar.

Asyik berdakwah dari masjid ke masjid, dewan kuliah ke dewan yang lain, dari usrah ke usrah, dari pantai ke pantai yang lain sehingga terlupa TERLALU banyak orang di luar menantikan kehadiran kita membawa risalah Islam. Sekiranya inilah hakikat yang berlaku?.apakah maknanya kewujudan NGO Islam seperti cendawan tumbuh selepas hujan?. Adakah sekadar menghabiskan ratusan ribu peruntukan infaq masyarakat pada Jamaah?...sampai bilakah perkara ini di takuk yang lama?...adakah kita tidak akan mencipta sebuah sejarah seperti USIA di tahun 1969 hingga 1975?...fikir-fikirkanlah…

2 comments:

Anonymous said...

banyaknya NGO bermaksud perpecahan ummah... sedih..

anamasyhur said...

sebenarnya banyaknya NGo Islam bertambah kuat...tp hakikatnya ada benar kata anda. Banyak NGO menanamkan bibit perkauman NGO hingga mengcilkan skop dakwah kt...amat menyedihkan...

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template