Wednesday, March 9, 2011

PENGGERAK KITA KURANG BERFIKIR

Baru sebentar tadi saya delete semua isi kandungan blog Pertubuhan Blogger Islam Sabah (PENULIS) di sabahclick.blogspot.com. Saya rasa tidak selesa bila blog PENULIS wujud tetapi tidak pernah ada artikel baru

Seperti yang pernah saya maklumkn, PENULIS adalah pertubuhan yg dalam proses untuk di daftarkan sebagai ruang dakwah di alamaya. Semua ahli di minta untuk melatih diri mewujudkan blog sendiri berfikir mencari isu, membaca serta membuat sedikit kajian dan menulis sekurang-kurangya 1 artikel seminggu. Bererti sebulan ada 4 artikel. Sekiranya penulis ada 50 orang ahli, bererti kita ada 200 artikel sebulan dan 2400 artikel setahun berlegar di ruang maya.

Pada mulanya PENULIS agak aktif mesyuarat dan juga perancangan strategik. Kerana kebanyakan dikalangan penggerak PENULIS adalah penggerak dan pejuang NGO yang aktif di Kota Kinabali. Namun ianya sekadar rancang dan rancang. Ia tidak dapat digerakkan untuk melangkah daripada mesyuarat dan merancang kepada duduk menulis.

Saya tidak pasti apa silapnya, tetapi pada pengamatan saya. Ia mempunyai 2 sebab utama kenapa PENULIS tidak dapat bergerak. Saya dapati sebab yang PERTAMA adalah soal sikap. Sikap penggerak kita, pejuang kita tidak berminat mengasah bakat berfikir dan menulis, tidak berminat dan mungkin juga malas.

Kebanyakan dari kalangan penggerak dan pejuang yang menganggotai PENULIS, hanya duduk dalam gerakan dakwah dan menunggu arahan dari ketua apa yang terbaik dilakukan untuk pembangunan Islam.

Mereka tidak boleh mengerah otak untuk duduk seketika menulis pandangan dan lontaran di benak fikiran mereka. Ia bukan soal tidak pandai menulis ataupun mengarang. Tetapi mereka tidak berminat untuk membiasakan diri dalam bidang penulisan tetapi lebih berminat bercakap, mengkritik dan juga hanya mengomen.

PENULIS sebenarnya telah menjanjikan pada anggotanya untuk dilatih tektik-teknik penulisan, kaedah, perundangan dan sebagainya untuk memantapkan penulisan mereka. Namun kerana masalah sikap mereka yang tidak mahu meletakkn diri dalam bidang berfikir, membaca, mengkaji dan juga menulis membuatkan hasrta PENULIS tidak kesampaian.

Penyebab yang KEDUA adalah PERKAUMAN dan KEKITAAN NGO. Seperti yang saya katakan anggota PENULIS adalah anggota dari NGO yang bergerak aktif di Kota Kinabalu. Daripada risikan yang saya dapati, PERKAUMAN dan KEKITAAN NGO membuatkan hasrat PENULIS berkubur.

Memang wujud dikalangan penggerak-penggerak NGO di Sabah mempunyai sikap PERKAUMAMN dan KEKITAAN NGO. Ia bermaksud, penggerak kita lebih minat bergerak dalam NGO sendiri daripada berkerja dalam satu bumbung dengan rakan NGO yang lain.

Memandangkan PENULIS bukanlah sebahagian dari sayap NGO mereka, membuatkan penulis tidak dipedulikan. Tetapi sekiranya PENULIS diwujudkan sebagai sayap daripada NGO mereka, sudah pasti PENULIS akan diperjuangkan seluruh jiwa dan raga.

Sejujurnya saya amat kecewa kerana PENULIS tidak dapat digerakkan. Lebih-lebih lagi apabila PERKAUMAN dan KEKITAAN NGO adalah punca utama kepada masalah ini. Soal PERKAUMAN dan KEKITAAN NGO ini membolehkan saya berkata “jangan dari kalangan mereka mengatakan soal kesatuan Islam dan kesatuan ummah kepada saya sekiranya mereka masih bersekongkol dengan SYAITAN dalam PERKAUMAN dan KEKITAAN NGO".

Dengan sikap kita yang tidak berminat untuk mengangkat paradigma untuk menguasai bidang-bidang lain di tambah pula PERKAUMAN DAN KEKITAAN. Sesungguhnya gerakan dakwah kita ibarat menuang air ke daun keladi semata-mata. Mungkin juga pahala pun tidak diperolehi malahan dosa bertambah melambak kerana PERKAUMAN dan KEKITAAN…FIKIR-FIKIRKAN….

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template