Wednesday, May 11, 2011

MASJID NURUSSYAKIRIN, SANDAKAN

Jawatankuasa Masjid Nurussyakirin, Indah Jaya, Sandakan

Mungkin ada dari kalangan rakan-rakan pembaca yang bertanyakan kemana perginya menghilang penulis blog anamasyhur. Agak lama menyepi tanpa sebarang posting. Mungkin ada yang menyangka yang saya telah berhenti dari dunia penulisan.

Sebenarnya tidak, jauh di sudut hati saya wujud kerisauan dan kegundahan bila tidak dapat meluangkan masa bagi mencoretkan sedikit ilham untuk tatapan umum. Saya tidak pasti di mana silapnya, tetapi setelah sekian lama, saya agak sukar untuk mendapatan mood bagi menghasilkan satu karya penulisan yang mempunyai nilai dari segi Dakwah Islamiahnya.

Alhamdulillah, atas izin Allah swt secara tiba-tiba wujud keinginan dan kekuatan untuk menulis sedikit coretan. Sekurang-kurangnya agak ringan sedikit bahu dengan tanggungan kegundahan selama ini. Untuk “warming up” semula, suka untuk saya mnceritakan kegiatan saya yang terkini di kampung halaman sendiri, walaupun perasaan merasakan seperti berada di perantauan.

Atas dasar dakwah, tanggungjawab yang telah di amanahkan oleh Allah swt kepada setiap Insan. Maka saya telah mendapat ruang kuliah di Masjid Nurussyakirin, Indah Jaya, Sandakan. Setiap malam sabtu selepas solat maghrib atas tajuk dakwah. Sebuah Masjid yang agak aktif di daerah Sandakan. Sebuah masjid yang dipimpin oleh gabungan tenaga muda dan orang lama dari pelbagai latar belakang.

Pertama kali menjejakkan kaki ke masjid ini, ia memberikan suatu pandangan yang agak luar biasa dari bentuk keceriaannya dan suasana jemaahnya yang rasanya agak sukar untuk di temui di daerah Sandakan. Kalau ada pun boleh dikira dengan jari sebelah tangan.

Atas keterbukaan jawatankuasa masjid, maka dapatlah saya sedikit ruang menempek di hujunG pintu sekadar menjalankan amanah yang telah diamanahkan oleh Allah swt dan kehadiran jemaah masjid juga dalam jumlah yang memuaskan. Alhamdulillah, Masjid Nurussyakirin telah membuat beberapa program yang agak besar dan akan ada program besar lagi dalam masa terdekat ini.

Saya berdoa kepada Allah swt agar saya sendiri, para ustaz-uztaznya, jawatankuasa masjid, jemaahnya terus diberi kekuatan oleh Allah swt untuk terus menjadi hamba pilihan yang akan mengimarahkan rumah Allah dengan pelbagai program yang lebih mesra jemaah. Semoga ini akan menjadi sumber hidayah kepada masyarakat sekelilingnya, amin….

p/s : kiranya ada kelapangan, rakan-rakan pembaca datanglah ziarah-ziarah kami di sini….

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template