Saturday, June 11, 2011

ASB DAN ASN HARAM

Lama dah saya hendak menceburi diri dalam bidang ASB&ASN ni. Tetapi sebenarnya saya masih ragu2 dengan status hukum ASB&ASN ni. Ada yang kata ianya halal tetapi tidak pernah saya melihat dalil yang mnyatakan halal dan bagaimana ia dioperasikan. Ada yang mengatakan ia boleh mendapat untung, sambil menabung sambil mendapat untung. Tapi hati saya tidak terbuka untuk menceburi bidang ini. Hingga hari ini segalanya jelas menurut Penyataan Jabatan Mufti Kerajaan Selangor bahawa ASB&ASN adalah Haram dan tidak halal.


Kenapa ianya tidak halal? Mengikut surat yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor, ASB&ASN tidak halal kerana ia secara jelas terlibat dalam aktiviti pelaburan yang bercampur-campur antara patuh syariah dan tidak patuh syariah yang sebahagian besarnya adalah daripada sektor kewangan konvensional.

Berikut adalah salinan surat yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor sebagai rujukan. Surat ini saya petik dari lawan web www. syok.my/asb-asn-haram-jabatan-mufti-selangor/





No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template