Sunday, October 9, 2011

DISIPLIN ILMU

Ilmu adalah perkara yang sangat penting dlm kehidupan seseorang manusia. Ilmu akan memberikan manfaat pengetahuan, lebih-lebih lagi bagi yang beriman. Menuntut Ilmu adalah wajib bagi setiap org Islam. Rasulullah saw bersabda bahawa “ menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim”.

Rasulullah s.a.w. ada bersabda lagi yang maksudnya,Sesiapa yang mahukan kejayaan di dunia, mestilah dengan ilmu (agama), jika dia mahu kejayaan di akhirat juga mestilah dengan ilmu, dan jika mahu kedua-duanya sekali mestilah dengan ilmu”.

Namun ilmu juga boleh membinasakan seseorang sekiranya ia tidak di pelajari dengan kaedah yang betul. Ramai orang-orang di sekeliling kita yang telah tersasar dari laluan sebenar kerana tidak mengikuti disiplin ilmu yang sebenar. Kebiasaannya ia akan berlaku kerana menunutut ilmu dengan tidak berguru, hanya sekadar membaca buku, blog, fb, majalah dan lain-lain sumber. Keadaan sebegini akan mengakibatkan seseorang muslim tersasar dari laluan sebenar hingga berlakunya kesesatan, menyesatkan dan menimbulkan fitnah.

Pada zaman moden ini, disiplin ilmu tidak lagi di jaga. Para guru tidak lagi di hormati, para ulama’ di perlekehkan, di caci dan di maki. Menuntut ilmu tidak lagi mengikut peringkat-peringat sepatutnya. Kerana itu, masyarakat Islam terus ketinggalan dalam memahami Islam pada sudut pandang yang betul.

Saya teringat kata-kata Ust Zamihan mat Zin Al-Ghari bahawa ilmu itu wajib di tuntut dengan mematuhi segala disiplin ilmu agar ia terpandu ke jalan yang benar. Seseorang muslim perlu bermula dengan memahami hal-hal berkaitan aqidah agar kita benar-benar kenal akan Allah swt, seterusnya perlu memahami hal-hal berkaitan syariah agar kita benar-benar mengamalkan segala ajaran Islam seperti yang dikehendaki Allah dan RasulNya.

Seterusnya, apabila kita telah memahami tentang aqidah dan syariat, maka sebaiknya kita memahami tentang ilmu tasawwuf agar kita terpandu untuk mengamalkan Islam dengan hati suci bersih dan menjauhkan diri dari segala penyakit-penyakit hati. Seterusnya tariqat adalah satu lagi bidang ilmu yang perlu di fahami setelah 3 ilmu di atas betul-betul di fahami.

Namun hakikat masyarakat masakini, ramai yang tidak berminat untuk memahami ilmu aqidah dan syariat dengan kefahaman yang sebenar. Masyarakat Islam masakini lebih minat untuk terus mempelajari ilmu tasawwuf dan juga tariqat dengan tidak begitu memahami ilmu aqidah dan syariat. Rasa seronok dan merasakan diri benar-benar Islam dengan pakaian jubah, berserban dan tasbih di tangan membuatkan ramai yang terlupa akan tuntutan aqidah dan syariah.

Apabila Tasawwuf dan Tariqat di pelajari tanpa mempunyai kefahaman yang betul tentang aqidah dan syariat. Maka di sinilah bermulanya bibit-bibit penyakit hati sesama Islam apabila tariqat kita dan fahaman kita tidak di terima pakai oleh orang-orang sekeliling. Maka, berlakulah berdebatan, bertengkaran, perbalahan dalam menegakkan fahaman sendiri. Tidak kurang juga wujud orang yang lebih ilmu tariqatnya, pakaiannya Nampak hebat, zikirnya nampak banyak namun bila berbicara soal aqidah dan syariah, terzahir kebodohannya dalam mengamalkan Islam.

Mungkin kita pernah dengar kata-kata bahawa beramal tanpa ilmu itu di namakan gila, berilmu tanpa beramal pula di gelar sebagai fasiq manakala bertariqat tanpa syariat pula di gelar sebagai zindiq (berpura-pura Islam). Atas maksud itu, rasanya ada baiknya kita bermuhasabah diri agar kita tidak tergolong dari golongan yang tiga ini.. Semoga kita menjadi seorang muslim yang mengamalkan Islam kerana Allah swt dengan mengikuti cara Rasulullah saw.

Rasulullah saw pada penghujung hayatnya pernah memanggil menantu merangkap sepupu baginda iaitu Sayidina Ali bin Abi Talib. Baginda mewasiatkan kepaanya “Wahai Ali, jika berlalu di kalangan orang Islam 40 hari (sahaja), mereka tidak hadir dan duduk dalam majlis ilmu (fardhu ‘Ain), maka orang itu akan menghadapi dua keburukan. Pertama, hatinya menjadi keras (sukar menerima petunjuk Allah atau segala kebaikan) dan kedua berani pula melakukan dosa-dosa besar”, Fikir-fikirkan….:)

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template