Monday, June 1, 2009

APA DAH JADI?.....

30 Mei 2008 baru ni hari Sabtu seperti baiasa saya menghadiri Kelas Pengajian Teratak Fitrah SAHABAT di Madrasah Islamiah Kota Kinabalu (MIKK) seperti minggu2 sebelumnya. Saya difahamkan hari tersebut ada perhimpunan mahabbah serta diskusi antara Majlis Tertinggi SAHABAT dengan para pelajar2.
Setibanya saya di sana, seperti biasa saya terus masuk ke kelas untuk melihat keadaan kelas. Namun saya agak terkejut bila di papan hitam bertulis Majlis Khatan. Tulisan di tulis dengan tulisan kapur. Terkejut saya bila terbaca tulisan tersebut. Saya lihat pelajar2 seperti biasa berkumpul di luar pagar sementara menanti rakan2 lain tiba, mungkin juga mereka tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Bila saya keluar, saya terus menghubungi Presiden SAHABAT tentang hal tersebut. Presiden kata kita buat program di Dewan Hikmah, Wisama Muis.
Dari apa yang saya tahu, pihak SAHABAT dimaklumkan hanya pada hari khamis, 2 hari sebelum program SAHABAT berlangsung. Pada saya perkara tersebut tidak sepatutnya berlaku. Mungkin ada benarnya MIKK adalah pemilik. MIKK boleh berbuat apa2 pun terhadap benda yang dimiliknya. Namun dalam usaha dakwah dan kepentingan Islam, saya tidak fikir SAHABAT boleh dilakukan sedemikian rupa. Adakah pihak MIKK ada terfikir kemana pelajar2 SAHABAT akan pergi sekiranya premis yang biasa SAHABAT guna itu juga digunakan pada hari yang sama SAHABAT guna.
Nasib baiklah Dewan Hikmah ada, sekiranya kebetulan Dewan Hikmah juga diguna, kemana SAHABAT nak pergi?. Arahkan saja pelajar2 tersebut pulang setelah berpayah2 menaiki bas untuk datang ke kelas?. Tidak boleh ka pihak MIKK buat program selain hari Sabtu. Ahadkan ada, kebetulan sekarang cuti sekolah 2 minggu, bukankah banyak ruang masa yang boleh digunakan. Kenapa mesti hari sabtu, itulah satu2nya hari yang pelajar2 SAHABAT boleh turun, hari lain tidak boleh.
Sepatutnya pihak MIKK faham tentang masalah perkembangan Islam di Sabah ni. Harus memahami SAHABAT memerlukan tempat untuk berteduh sekadar 5jam seminggu untuk menjalankan program pengajian Saudara Kita. Takkanlah masa itu pun hendak di rampok. Ada ustaz2 MIKK sebagai sukarelawan SAHABAT, namun mereka juga tidak dapat memahami keperluan SAHABAT. Ini antara tanda2 seperti yang pernah saya tulis pada artikel sebelum ini bertajuk MUALAF DIPINGGIRKAN.
Saya agak kecewa bila ada dikalangan masyarakat Islam kita yang pentingkan diri sendiri. Saya juga agak kecewa bila masyarakat kita agak jahil dari segi sejarah. Apabila kita jahil sejarah, kita tidak tahu peminggiran kepada para mualaflah antara punca jatuhnya kegemilangan Islam di SABAH pada tahun 1975. Adakah kita tidak mengambil pengajaran dari apa yang telah berlaku dahulu?. Tidak payah la anda melaung2kan perjuangan Islam ini dan itu sekiranya perkara2 seperti diatas terus berlaku. Bukannya orang bukan Islam yang buat perkara di atas, tapi orang Islam yang sepatutnya faham akan perjuangan islam. Saya beranggapan agak malang masyarakat Islam mempunyai pemimpin yang tidak memahami perjuangan SAHABAT serta tidaK membantu SAHABAT dalam memperjuanghkan hak Saudara Kita, Wassalam.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template