Sunday, October 3, 2010

PROGRAM INTENSIF PENDAKWAH PROFESIONAL

Alhamdulillah, pada 27 September seramai 20 orang peserta Program Intensif Pendakwah Profesional telah pelapor diri di Likas Square Condotel untuk menyertai program ini. Mereka terdiri daripada 14 orang peserta lelaki dan 6 orang peserta wanita. Mereka datang dari seluruh pelusuk negeri sabah.
Mereka akan duduk dlm program ini selama 3 bulan hingga 30 Disember 2010. Mereka akan lelaui beberapa fasa pembelajaran teori dan juga praktikal. Isnin hingga jumaat mereka akan lelaui kuliah setiap hari, manakala sebelah malam akan ada sesi tarbiah setiap hari. Pada hari sabtu mereka akan di bawa untuk melaksanakan tugasan di lapangan untuk memberikan gambaran sebenar dakwah lapangan.
Mereka akan mempelajari beberapa bidang ilmu daripada ilmu hukum, termasuk juga fiqh dakwah, pengurusan masa, pidato teori dan praktikal, 5 perbandingan agama, interaksi dengan non muslim, ulum hadith, ulum tafsir, ulum quran, pengurusan strategik, dakwah lapangan dan beberapa tajuk lagi.
Mereka ini adalah peserta yang telah dipilih dari beberapa siri temuduga di negeri Sabah. Insyaallah, kita mengharapkan apabila mereka keluar nanti, mereka boleh menjadi pendakwah yang menjadikan dakwah sebagai fokus utama dalam mengembangkan syiar Islam di bumi Sabah. Saya selaku Pegawai Eksekutifa merangkap Pengetua dalam program ini menjemput rakan2 seperjuangan untuk datang pada bila2 masa sahaja untuk melihat sendiri suasana pembelajaran mereka dan untuk memberikan sedikit nasihat dan kata2 perangsang pada peserta agar mereka bersemangat dalam meneruskan sesi pembelajaran ini.
Buat masa ini, saya memang amat sibuk dengan tugasan, insyaallah saya akan usahakan untuk menyajikan pada pembaca sekelian berita terkini tentang peserta2 ini dari masa ke semasa, insyaallah....

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template