Monday, March 14, 2011

AL KITAB DALAM BAHASA KEBANGSAAN

Sejak seminggu ni saya terpanggil untuk mengulas kenyataan Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) yang mendakwa Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan tidak ada pengharaman kitab injil Dalam Bahasa Melayu.

Kemudian kenyataan Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) disambung pula oleh Pengasas Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Datuk Zaid Ibrahim dengan kenyataan Injil Bahasa Melayu isu bahasa bukan agama, merujuk kepada tajuk entry di blog Malaysiakini.

Sesudah itu, beberapa hari lepas Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek pula membuat kenyataan menggesa kerajaan supaya segera membuat keputusan berhubung penahanan naskah Kitab Injil di dua pelabuhan di negara ini serta menggesa kerajaan memberi kebenaran untuk mencetak Kitab Injil dalam bahasa kebangsaan.

ketiga-tiga kenyataan di atas pada saya sebenarnya adalah kenyataan yang serius bagi penganut Islam. Cuma saya tidak berhajat untuk mengulas panjang kerana tidak mahu menjadikan isu ini bertambah hangat. saya khuatir kenyataan saya akan memberikan bola tanggung pada sesetengah pihak untuk membuat serangan balas. Maklumlah, kenyataan balas boleh saja di ulas dari pelbagai sudut

Apa yang hendak saya katakan di sini. Saya menyerahkan segalanya kepada Kementerian Dalam Negeri dan Mahkamah bagi mengatasi masalah ini. Namun saya sebagai seorang Islam yang memperjuangkan Islam menegaskan bahawa saya TIDAK BERSETUJU dengan ketiga-tiga kenyataan di atas.

Kepada Datuk Zaid Ibrahim ingin saya memberi pendapat bahawa bahasa dan agama adalah ibarat lagu dan irama, keduanya tidak dapat di pisahkan. Niat, akad, sumpah dan beberapa perkara lain dalam Islam sangat berkait rapat dengan bahasa. Ini bererti, terdapat masalah pada bahasa, ia juga adalah masalah agama.

Walaupun Datuk bukan orang PAS, tetapi sebagai seorang Islam, Datuk juga mempunyai tanggungawab untuk membela Islam di muka bumi. Tanggungjawab ini akan ditanya oleh Allah di akhirat kelak. Diharap Datuk akan memperjuangkan Islam pada bidang Datuk dan Saya pula akan memperjuangkan Islam pada bidang saya...InsyaAllah.


No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template