Saturday, March 28, 2009

EARTH HOUR

Hari ini 28 Mac 2009 jam 8.30 mlm beberapa negara seluruh dunia dengan serentak akan memadamkan lampu selama sejam. Program ini di panggil Earth Hour. Saya mencucapkan syabas kepada penganjur dan kerajaan Malaysia yang turut serta dalam program ini. Sebenarnya pada saya program ini adalah sangat baik bagi menyedarkan kepada masyarakat bahawa penjimatan tenaga itu adalah perlu. Dengan menjimatkan pengunaan elektrik selama sejam, tidak akan merubah kehidupan kita daripada kebiasaannya. Sekiranya seluruh rakyat Malaysia dapat menjimatkan penggunaan tenaga selama sejam bagi setiap rumah, kita bayangkanlah berapa banyak tenaga yang boleh dijimatkan. Apabila tenaga dijimatkan ini membawa kepada penjimatan wang ringgit. Wang ringgit yang dijimatkan boleh digunakan untuk perkara2 yang lebih mustahak. Tidaklah kita sibuk demonstrasi jalanan menuntut ini dan itu kerana kesempitan hidup.

Namun saya nampak disini kurangnya promosi kepada pengertian kenapa perlunya Earth Hour. Apa sebenarnya faedah daripada Earth Hour ini?. Saya fikir ramai dari kalangan masyarakat kita yang tidak memahami tujuan sebenar program ini. Di media masa dan media cetak promosi banyak hanya kepada menggalakkan masyarakat untuk memadamkan lampu selama sejam pada 28 Mac 2009 pada jam 8.25mlm. Tapi tidak ada promosi atau sesi penerangan secara berulang2 misi dan tujuan Earth Hour. Seperti kita sedia maklum, masyarakat kita bukanlah masyarakat yang cerdik pandai. Yang melakukan sesuatu perkara berdasarkan fakta dan hujjah. Masyarakat kita adalah masyarakat pengikut atau ikut-ikutan. Amalan beragama ikut2, berpolitik ikut2, cara menjalani kehidupan juga main ikut2 dan bermacam2 perkara lagi yang dibuat berdasarkan kepada ikut2an semata. Tak boleh dengar sesuatu cerita, rasa elok dek akal fikiran, kita pun ikut walaupun tak tahu baik buruknya. Dari segi politik, parti kanan cakap begini, beginilah kita, parti kiri cakap begitu begitulah kita, macam lalang da......

Cubalah buat analisis kepada masyarakat kita tentang kenapa perlunya Earth Hour. Saya percaya ramai yang tidak mengetahui sebab dan tujuan Earth Hour. Saya pasti mereka akan jawab, "kami tgk tv suruh tutup, kami tutuplah", " jiran2 kata tutup, kami pun tutuplah". Ini antara jawapan2 yang kita akan dengar. Sebenarnya bermacam2 jawapan lagi kita boleh dengar daripada masyarakat kita yang memang sedia tidak tahu, di tambah pula tidak mahu ambil tahu. Masyarakat kita perlu tahu apa tujuan sebenar Earth Hour. Agar mereka boleh membuat Earth Hour terus menerus pada bila2 masa mereka selesa. Sekiranya masyarakat kita tidak tahu menahu sebab dan tujuan Earth Hour, saya yakin untuk tempoh setahun daripada esok pun belum tahu mereka akan buat Earth Hour. Mereka akan kembali kepada kehidupan seperti biasa yang penuh dengan pembaziran daripada sumber tenaga mahupun air.

Saya menyerankan kepada pihak yang bertanggungjawab, sekiranya Earth Hour atau program2 seumpamanya akan dilaksanakan di Malaysia. Pastikan promosi pelaksanaan dan promosi pengertian di jalankan serentak. Agar kempen tersebut akan lebih berkesan dan menusuk di dalam hati segenap masyarakat serta membuatkan program itu akan berjalan berpanjangan. Satu lagi janganlah buat hanya sejam dalam setahun. Buatlah satu jadual pelaksanaan mungkin pada setiap bulan hari selasa minggu kedua jam 8.30mlm atau seumpamanya. Mungkin ia akan membawa kesan yang besar kepada masyarakat. Boleh juga dikempenkan berkaitan berhenti menggunakan air jika tidak perlu pada masa2 tertentu, Jangan buat sampah pada waktu sekian2, Jangan ada kenderaan bergerak melainkan perlu pada waktu sekian2 dan berbagai2 lagi, Fikir2kanlah.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template