Sunday, March 1, 2009

GONG XI FA CAI

Sebulan lepas negara kita telah pun meraikan GONG XI FA CAI atau Tahun Baru Cina. Ia semestinya disambut oleh masyarakat Malaysia yang berbangsa cina. Khabarnya tahun ini tahun lembu yang membawa erti kekuatan. Saya cukup merasa kagum dengan sikap dan budaya masyarakat cina yang mempunyai cita2 dan perancangan dalam hidup. Di awal tahun sahaja mereka telah berbincang2 dan melihat pengertian tahun itu serta membuat perancangan bagaimana mahu mendepani tahun itu berdasarkan pada pengertiannya. Mereka membuat perancangan untuk sepanjang tahun, bersesuaian dengan pengertian satu2 tahun.

Namun yang hendak saya lontarkan di sini ialah kesungguhan mereka dalam persiapan dan memperkukuhkan ekonomi mereka dalam satu2 tahun. Sehingga ada yang mengatakan ekonomi kita dikuasai oleh bangsa cina. Selama setahun mereka berkerja keras untuk mengumpul harta serta keperluan. Tetapi bila hari raya mereka, mereka cuti hingga seminggu. Tidak kisah apa keadaan pun, kedai tutup tetap tutup. Makan malam bersama keluarga tetap akan diraikan bersama.

Masyarakat kita tidak mempunyai sikap sedemikian. masayarakat kita meraikan Tahun Baru Cina bersama2 masyarakat cina, namun untuk perancangan Tahun Baru Cina ka, Tahun Baru Masihi ka atau Tahun Baru Hijrah, apa azam, apa rancangan pun tidak dibuat. Mungkin ada yang membuat perancangan, namun ia tidak menjadi budaya kita sehingga menampakkan kita memang tidak merancang untuk mendepani hari mendatang.

Kekuatan masyarakat cina terdapat pada kepercayaan budaya dan kesatuan. Bila mereka faham pada budaya mereka, mereka patuh walau apa keadaan pun. mereka sambut Tahun Baru dengan meriah sekali. Dengan penuh kemeriahan dan kemerahan, beserta dengan singa2, naga2, mercun, angpaw dan sebagainya. Seronoknya mereka berhari raya hingga lumpuh seluruh bandar.

26 januari lalu, boleh dikatakan bandar Kota Kinabalu lumpuh 70%. Semua kedai tutup, daripada minimarket, kedai runcit, kedai kuih, kedai minum, kedai gambar dan lain2. Di Tangjung Aru kalau hendak photocopy sekeping kertas, terpaksa lari hingga ke Kepayan. Sesudah solat maghrib saya cuba ke Wisma Merdeka, pintu utamanya telah di tutup, tidak beroperasi seperti biasa. Di sebalik semua ini, apa sebenarnya maksud yang tersirat?. Sampai bilakah masyarakat kita terus bergantung kepada bangsa ini?. Adakah kita makan nasi dan bangsa cina makan besi?, tidakkan?. Saya percaya, ramai masyarakat bangsa kita langsung tidak terfikir maksud di sebalik kejadian ini.

Sebenarnya, apa bangsa cina buat, sudah pasti kita pun boleh buat. Tetapi di mana sebenarnya kesilapan kita?. Patutkah bila kita sambut Hari Raya Puasa bangsa cina untung juta2, tetapi bila bangsa cina sambut raya, bangsa kita merana, lumpuh kehidupan seharian?. Kenapa benda ini berlaku?. Kerana ekonomi negara bukan kita yang kuasai walaupun bangsa kita yang memimpin negara.

Selain daripada itu, sikap busuk hati dan tamak bangsa kita yang membuatkan bangsa kita tidak boleh maju. Kalau kita lihat di Kampung Air, Kota Kinabalu. Banyak kedai2 kopi bangsa cina bersaing sesama mereka. Kalau di KL contohnya kita boleh lihat di Pertama Kompleks, sebelah SOGO. Ramai bangsa cina bersaing menjual telefon bimbit. Namun mereka tidak rasa itu sebagai mengganggu perniagaan mereka. Tapi bagi bangsa kita, buka kedai bersebelahan dengan produk yang sama dijual adalah menjadi satu kesalahan besar, kononnya itu mengganggu perniagaan sedia ada. Itu akan membuatkan syer pasaran akan terganggu peratusan daripada sebelumnya.

Lain lagi hal tamaknya. Ada sekali saya dengar daripada rakan2 yang menjual produk MLM, seperti kopi. Sistem MLM biasanya harga ahli lain dan harga bukan ahli lain. Rakan2 kata, kopi ni kalau restoran tak payah la, tak boleh jual. Sebabnya pengusaha restoran mahu harga ahli, pengusaha tidak mahu beli harga bukan ahli. Sekiranya pengusaha hendakkan harga ahli juga, apalah keuntungan ejen tersebut bawa produk kepada pengusaha?. Takkanlah ejen ambil produk harga RM5, kemudian pengusaha restoran pun mahu beli harga RM5. Takkanlah nak untung atas kepayahan orang lain. Kita tidak mahu tahu masalah untung orang,yang kita tahu untung kita saja. Kalau pun pengusaha restoran adalah ahli kepada MLM tersebut, ada kaki ada tangan ambil sendiri la. Takkan nak tekan ejen lain. Bukannya banyak beza RM2-4 je sekotak ahli dengan tidak.

Kalaulah benar ada pengusaha restoran bersikap demikian, tidak adalah bezanya pengusaha tersebut dengan binatang. kalau lihat rancangan discovery, harimau merebut rusa dari dubuk. harimau tak mahu tahu dubuk dapat makan tidak, yang penting rusa tadi harimau dapat, takkah sama tu dengan pengusaha restoran. Apalah salahnya jika kita berikan sedikit untung kepada ejen hanya sekadar RM2 untuk sekotak kopi. Walaupun pengusaha adalah ahli, tapi pengusaha boleh ambil untung dari jualan air. Kesian la pada ejen. Kalau tak boleh untung banyak tak apalah, bagilah untung seorang sedikit. Kalau kita tidak mahu bantu peniaga kita, siapa lagi?. Bangunlah kita bersama2 membuat kesatuan dan memperkukuhkan ekonomi. Islam tidak akan kemana hanya sekadar beribadah sepanjang masa. Islam tidak akan kemana hanya dengan kekayaan segelintir masyarakat kita. Islam akan maju dengan pengukuhan ekonomi bagi kebanyakan masyarakat Islam, biar ramai orang Islam jadi kaya raya. Islam perlu pada kesatuan ekonomi bagi menguasai ekonomi dunia. Kita perlu bangkit berjemaah menguasai ekonomi dunia dan secara langsung akan menghapuskan zionis dari muka bumi.

Isu palestin telah 40 tahun lebih kita doa dan solat hajat, nampaknya seolah tidak memberi kesan, adakah Allah tidak menerima doa masyarakat Islam dunia?. Takkanlah tidak ada seorang pun yang warak yang boleh Allah terima doanya?kejamkah Allah?,cuba fikir. Masyarakat cina telah menuju kepada penguasaan ekonomi dunia, masyarakat Islam bila lagi?. Fikir-fikirkanlah.......

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template