Sunday, January 25, 2009

SYABAS : YAYASAN AMAL & CONCERN

Hari ini dalam sejarah, yayasan amal dapat menghimpunkan orang2 Kota Kinabalu penuh dewan Sa’adah, orang bilang “full seat”. Pada pandangan saya perhimpunan yang dipanggil “Malam Bersamamu Palestin” cukup berjaya dan mencapai matlamatnya. Majlis yang dihadiri oleh pelbagai lapisan masyarakat daripada yang tua hinggalah kepada kanak2 begitu meriah disamping cuba untuk menghayati isu yang sedang bergolak di Palestin. Ramai kanak2 berlari kesana kesini sehingga naik keatas pentas ketika majlis sedang berlangsung seolah2 menyedarkan kita yang anak2 kita masih boleh berlari kesana-kesini dengan hati yang gembira.

Pelbagai acara telah dilangsungkan sebagai penyeri dan penarik kepada hadirin yang hadir sambil memberikan gambaran sebenar apa yang kita perlu tahu tentang isu Palestin. Dimulai dengan ucapan oleh pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah, Tuan Haji Khairan Untoh, Tuan Haji Anuar Hakim, Pengetua Pusat Latihan Islam, Kundasang mewakili Ustaz Abd Aziz Che’ Ya’akub, pengarah JAKIM Cawangan Sabah. Disusuli pula dengan ucapan perasmian oleh pengerusi Wadah merangkap pengerusi Gabungan NGO Islam Sabah CONCERN cukup memberikan gambaran sebenar tentang isu Palestin dan kekejaman Rejim Zionis.

Bagi memahamkan lagi apa sebenarnya yang berlaku di Palestin, hadirin dihidangkan pula dengan persembangan nasyid, bacaan sajak oleh anak2 PASTI, pentomen, tayangan gambar khas, dan juga persembahan khas dari Kuala Lumpur, Muadz. Persembahan Muadz cukup sesuai dengan majlis tersebut. beliau telah menanyikan 4 uah lagu yang liriknya adalah matan hadith. Nyanyian itu diiringi dengan slide show matan hadith yang dinyanyikan cukup membuatkan hadirin faham apa yang hendak disampaikan oleh Muadz. Setiap lirik lagunya memberikan kesedaran dan faham bahawa itu adalah hadith. Dengan lagu2 hadith sebegitu akan membuatkan hadirin tambah yakin untuk membuat sesuatu kebaikan kerana ia di sokong oleh hadith2. Tahniah saya ucapkan kepada saudara Muadz kerana mengetengahkan lagu2 yang berlirikkan hadith. Semoga ia akan menjadi pemangkin semangat dan sumber inspirasi kepada orang2 yang mendengarnya.

Secara keseluruhannya majlis ini cukup untuk menyedarkan sesiapa yang hadir. Sesungguhnya kita tidak mampu untuk memikul senjata, tidak mampu untuk turun kelapangan kancah, kita tidak mampu menghalang kereta kebal musuh. Namun kita ada iman dan taqwa, dengan program sebegini boleh la kita menunjukkan rasa simpati dan prihatin kita terhadap isu Palestin dan membuat jihad dengan cara masing2. Ayuh bangkitlah!!!, bersama2 kita hancurkan Zionis, perangi Israel, lumpuhkan Yahudi. Kita perangi mereka dengan sedaya mungkin. Kita berikan sumbangan apa yang termampu. Kita boikot 7 barangan UTAMA mereka. CocaCola, Colgate, KitKat, Maggi, McDonald, StarBucks dan Johnson&Johnson, Boikot sampai lumpuh. Kita tunjukkan kesatuan masyarakat Islam, bahawa masyarakat Islam boleh melumpuhkan kegiatan ekonomi mereka.

Akhir kata dari saya, syabas dan tahniah kepada Tuan Haji Khairan Untoh, ahli jawatankuasa Yayasan Amal, Ahli jawatankuasa pelaksana, para petugas2 yang tungkus lumus dalam menjayakan program ini. Syabas dan tahniah sekali lagi, semoga Allah menerima amalan kita sebagai amalan soleh, amin.

P/s: Tuan Haji ba tu, kalau programnya nda malatop, jangan panggil dia Haji Khairan.

No comments:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template